Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Ångra faktura -> automatiska verifikationer

Hej!

Jag bokför manuellt och har en fundering. 

Jag skulle göra ett utkast på en faktura, några dagar tidigare än jag ville skapa fakturan. Men så råkade jag klicka lite för snabbt och skapade fakturan iallafall... Då jag inte ville ha den skapat med det datumet valde jag "åtgärder" och "ångra faktura" så att den kvittades.

Jag ser bland verifikationerna att den första har gått in som inbetalning:

1930 Debet X kr

3055 Kredit X kr

 

Och så en till verifikation med följande:

1930 Kredit X kr

1930 Debet X kr

 

Ser detta rätt ut? Jag har ju inte gjort något mer själv än att välja "ånga faktura", men det kom in automatiskt som verifikation. Är detta ärende klart här, eller behöver jag göra något mer?

 

Trevlig kväll!

/Maria

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du har ångrat fakturan så bör du även ha en verifikation som nollställer den första, dvs 1930 kredit och 3055 debet så att försäljningen tas bort som bokfördes innan. Så det är bäst att kontrollera att du även fått en sådan verifikation, i annat fall så rekommenderar jag dig att kontakta supporten för att se vad om något blivit fel för dig rent programmässigt. Rent bokföringsmässigt så borde du ha två verifikationer, en som är originalet 1930 debet och 3055 kredit och sedan en som nollställer, 1930 kredit och 3055 debet. 

 

Ha det fint!

Josefine