Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Samira11
MEDLEM

Ångrad faktura

Hej 

 

Jag har skickat fel faktura till flera medlemmar och ångrat inom en kvart. Men 4 medlemmar har hunnit betala. Hur göra nu, då verifikationsnummer när fakturorna skapades är borta. Ny verifikation har dock skapats vid inbetalning. Jag kan dock inte se vilka som har betalat förrän jag går in i artiklar.

Nu behöver jag skapa ny faktura med korrekt info men är osäkert på hur ska jag nu få ihop det. 

Sedan behöver de 4 medlemmarna som redan har betalat, betala även en mellanskillnad. Då antar jag att jag behöver skapa en nu faktura med rätt artikelnr och rätt summa. Men hur bokförs det i Visma? Hjälp, är lite desperat. Känner mig så vilse.

Tack på förhand.

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att du bör skapa nya fakturor med rätt innehåll. De inbetalningarna från kunder som han betala direkt kan du bokföra mot konto 2420 förskott från kund. Be dem sedan betala in mellanskillnaden och matcha den mindre inbetalningen mot fakturan med det korrekta beloppet. I samband med att man gör detta kan man även bokföra mellanskillnaden som en  By bokföringshändelse. Då bokför du även i denna konteringen mellanskillnaden mot konto 2420 för att 2420 skall regleras och bli noll.

/Joachim