Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anmäl utdelning till skatteverket

Hej,

För några månader sedan betalade jag ut utdelning till en aktieägare samtidigt som jag köpte ut en denna.

230 000 kronor i utdelning (utdelningen var i form av en bil)

20 000 kronor försäljning av denna aktier.

Det är nog dags att redovisa detta till skatteverket och nu är jag rädd att jag har gjort något fel, eftersom jag tänkte inte alls på skatten. Jag har inte räknat ut skatt eller bokfört något den i mitt min bokföring.

Mina frågor:

1. Ska jag bokföra skatt i min bokföring? I så fall, hur räknar jag ut den (kvalificerad aktier) och hur bokför jag det?

2. Detta ska ju anmälas till skatteverket. Vad anmäler jag? Både försäljningen och utdelningen? På vilken blankett anmäler jag detta? Får jag i Visma eekonomi något rapport på detta?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Utdelningen redovisar du genom registrering på skatteverkets hemsida som kontrolluppgift KU31. 

Skatten behöver du inte bekymra dig om, behöver inte dras av om mottagaren av utdelningen är bosatt i Sverige. 

Ändringen av ägandet ska anmälas till skatteverket också, genom verksamt.se.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Ytterligare en till fråga: Måste man redovisa utdelningen samma år som den gjordes. Utdelningen gjordes i oktober 2019. måste jag anmäla detta till skatteverket redan innan sista januari 2020?

Svar ja.