Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Använda föregående års vinst (balanserad vinst/förlust) i verksamheten

Hej!

Föregående års resultat, en vinst, återfinns på kontot balanserad vinst eller förlust. Vi valde att inte ta ut en utdelning utan vill använda pengarna i verksamheten under året som kommer. Hur går det till rent konkret?

Säg, vi vill använda 5000 kr av den summa som finns på kontot balanserad vinst eller förlust för annonsering. Hur ska detta bokföras? Pengarna dras från 1930 men måste väl bokas bort från 2091?

Hälsningar,

Niklas

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej Niklas,

det går inte riktigt till som du tänker. De kostnader du tar under det kommande året bokförs just som kostnader. Om sedan det året slutar med förlust i stället för vinst kommer det årets resultat att bokföras på 2091 också och därmed kvittas mot den tidigare vinsten. Du gör ingen bokning på 2091 under året annat än just om man tar ut utdelning. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica!

Vi talar nog om varandra här och min fråga kanske inte var rätt formulerad.

Vi har gjort en vinst på ett antal tusenlappar för bokföringsåret 2018. Vinsten ligger i den verkliga världen på vårt företagskonto hos banken (1930 i VISMA) och en hänvisning till beloppet finns också på bokföringskonto 2091.

Frågan lyder: Vi vill inte ta ut dessa pengar ur verksamheten utan istället använda dem för att göra investeringar i vårt företag, exempelvis annonsering för att öka intäkterna. Rent konkret, behöver vi göra något i bokföringen för att kunna använda dessa pengar eller kan vi helt enkelt göra inköp som om det vore intäkter vi fått in under nuvarande bokföringsår?

Tack på förhand!

Niklas

Kör som vanligt ! Det var så  jag uppfattade frågan och tyckte jag svarade men,,, Svaret är NEJ, du behöver inte - kan helt enkelt inte - göra något i bokföringen för att koppla nya omkostnader till den gamla vinsten.