Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Använda obeskattade reserver

År 2019 gjorde mitt lilla en-mans AB en liten vinst.  En lite del skattades inte och "fördes åt sidan" i en s.k. persioderingsfond, säg 100k.  I början av 2021 planeras en strörre investering och frågan är då.

 

1) Kan man ta hela beloppet rakt av och investera (Jan 2021) som man vill?

2) När skall detta redovisas?  2022, när Årsredovisningen för 2021?

3) Om man tar "ut" hela fonden i säg, Jan 2021, när skall då bolagskatten (22k) betalas?

 

Mvh

P

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

1. Det finns ingen direkt koppling mellan gjord investering och återföring av periodiseringsfond. Det är två fristående beslutsfrågor.

2. Återföring av periodiseringsfond helt eller delvis görs i samband med bokslut som en bokslutsdisposition och förstärker då årets resultat.

3. Återföra /"ta ut" din periodiseringsfond kan du alltså göra i samband med kommande bokslut (2020-12-31) vilket ger skatteeffekter december 2021 alternativt mars 2022.

 

MVH

RoffaK

Hej Roffa!

 

Tack för svar. 

 

1. Det förstår jag

2. Ok

3. Det innebär om jag har fattat det rätt att jag kan ta hela p-fonden  (100k) och använda för en investering... För att finansiera betalning av skatten sedan, tänkte jag göra med intjänad omsättning under resten av året med tillräcklig vinst för att betala denna skatt 22k.  Är detta rätt tänkt, att jag även kan ta "skatten" i Jan att använda till investeringen?

 

Mvh

P