Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia___35
MEDLEM

Användning av Fritt eget kapital eller periodiseringsfond

Hej

Mitt Aktiebolag har inga intäkter i år. Däremot finns det ackumulerat fritt eget kapital och periodiseringsfonder. Kan jag använda fritt eget kapital för att betala löpande fakturor för telefoni osv.? Eller är det mindre lönsamt än att använda periodiseringsfonden?

Mvh

Pia

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pia, 

Jag kommer vara försiktig med att svara fullt ut på denna fråga då jag helt enkelt har svårt att få fram information. Detta är ett svar jag får från Redovisa rätt: 
Fritt eget kapital får användas för aktieutdelning eller återbäring till ägarna efter beslut av bolagsstämman eller motsvarande. Eget kapital i enskild firma och handelsbolag utgör alltid fritt eget kapital vilket innebär att ägarna kan göra vad de vill med kapitalet.

 

Jag tolkar det som att det alltså beror på bolagsform här och en bra grej kan vara att kontakta skatteverket för att dubbelkolla vad som gäller för dig. På så sätt kan du förhoppningsvis få fram vilket utav alternativen fritt eget kapital och periodiseringsfond som är mest fördelaktigt i ditt företag. Får du ett bra svar från dem så får du gärna dela med dig utav detta här också, så kan det kanske hjälpa fler användare i samma sits. 🙂 

 

Ha en fortsatt fin måndag!
/My