Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joakim Olsson
MEDLEM

Användning av verifikationsserier

Jag är på väg att skapa min första verifikation. Även om jag är själv i mitt eget lilla konsultbolag så verkar det finnas fördelar med att använda olika verifikationsserier, men jag är dock osäker på när, var, hur. T.ex. så har ju allt som rör pengar in och ut, d.v.s. "Löner", "Inbetalningar", "Utbetalningar" o.s.v. något med "Kassa- och bank"?

 

"Korrigering" är ju (alltid?) kopplad till något tidigare misstag, d.v.s. en annan verifikationsserie.

 

Någon som har något förslag hur jag bör tänka kring verifikationsserier?

 

För att ge konkret exempel, vilket verifikationsserie bör nedan kontering hamna i? "Utbetalningar?" "Kassa- och bank"?

Konto Debet Kredit
6992 Div övriga utgifter, ej avdragsgilla 1 500  
1930 Företagskonto   1 500
2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Jag brukar hålla det enkelt, F för kundfakturor, L för leverantörsfakturor, I för inbetalningar av kundfakturor och U för utbetalningar av leverantörsfakturor. Allt annat = A. 

Om man använder kontantmetoden är det lite annorlunda tänk eftersom fakturorna inte bokförs förrän vid betalning. Då tycker jag det räcker med en enda serie för allt. 

Att hålla saker enkelt gör det enkelt. Tack.