Hej,
I början på året jag flyttar över förra årets resultat från konto 2099 (D) till 2097(K)
Sedan efter beslut på stämman att återföra vinst till verksamhetet flyttar jag medel från 2097(D) till 2091(K) balanserat vinst.
Vad ska jag göra sedan?
På konto 2091 har samlats nu summa från flera år och detta konto används inte i några andra transaktioner. Det känns att jag gör något fel. Medel från denna konto borde överföras någonstans. Men vart?
I en aktiebolag medel från 2091 delas ut till aktiägare, med vad gäller för en samfällighetsförening?
Jag använder Visma e-ekonomi.
Tack för hjälpen
MVH//Larissa
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är inte något mer som skall göras i samfälligheten. Du har gjort det helt korrekt. På konto 2091 ackumuleras det ett belopp som visar de tidigare årens vinster/förluster. Detta justeras inte på något sätt mer än vid omföringen av det tidigare årens resultat.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svaret Joachim,
Kan jag kvittera dessa medel mot kostnader för olika pågående projekt? Vi har tagit hänsyn till dessa pengar i vårt budget som finansiering av nyinvesteringar. I vanligt fall skulle vi överföra dem till reparationsfond, men nu ville vi slippa detta steg och använda direkt i verksamheten. Och just detta "använda i verksamheten" gör att om jag har allt kvar då ser det inte ut som att vi har använd dem.
MVH//Larissa
Hej
Kvitta belopp från 2091 går inte utan resultatet ni haft i tidigare år har ju samtidigt genererat en bätre likviditet dvs ni har pengar på ett bankkonto istället.
Kostnaderna för investeringarna bokförs precis som andra kostnader mot kontot för bank och kontna för kosntad och eventuell moms.
Det gernerer i sin tur att resultatet minskar i det året investeringen görs och kommer då justera det egna kapitalet på 2091 när detta årets resultat bokförs.
Så konto 2091 rör man normalt sett inte alls i den löpande bokföringen utan avnänds mer som ett summringskonto för hur det sett ut i tidigare år.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.