Hej!
Jag tänker att på ett eller annat sätt bör du korrigera din bokföring så att det blir rätt med debet och kredit, för att det ska bli rätt framåt. Jag ser att du arbetar i eEkonomi och där är alternativen att antingen rätta varje enskild verifikation. Detta gör du i sådana fall under
Bokföring - Verifikationer. Klicka på en verifikation och välj
Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Alternativt kan du skapa en eller flera "större" korrigeringsverifikationer där du räknar ut vilka saldon som ska bokföras på respektive konto för att det ska bli korrekt. Detta bokför du i sådana fall som manuella verifikationer, också under
Bokföring - Verifikationer. Välj
Ny verifikation för att bokföra detta.
Eftersom du skriver att det har blivit tokigt över flera år så skulle jag nog rekommendera att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att gå genom detta. Så att du får rätt på det. Det jag också funderar på hur deklarationer sett ut över åren. Om dessa inte har varit korrekta kan det vara så att du behöver skicka in rättelser till Skatteverket. Kan vara bra att ta en kontakt med Skatteverket för mer information.
Ytterligare ett alternativ i eEkonomi är att göra en omstart. Då nollställs programmet och du kan börja om från början på så vis få rätt på det. Nu vet jag inte hur pass mycket verifikationer det rör sig om, men det blir såklart en del arbete att gå "göra om" om det handlar om väldigt mycket verifikationer. Omstart gör du under
Inställningar - Företagsinställningar - Starta om.
Här kan du kika för att hitta en redovisningskonsult som verkar nära dig och som har koll på eEkonomi.
Trevlig helg!
Moa