Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zingooo
UTFORSKARE

Apple Trade In

Gjorde ett inköp med Apple Trade In när jag köpte en ny iPhone, dvs jag skickade in en av företagets gamla telefoner för att få en rabatt. Fick pengarna insatta och en kreditnota några dagar efter inköpet och beloppet specificerat exklusive moms. Blev lite fundersam hur detta ska bokföras är det bara kreditera 5410 - Förbrukningsinventarier. Eller ska man bokföra detta som en försäljning på något vis och måste momsen hanteras på något speciellt sätt i så fall?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om den gamla telefonen inte finns som en tillgång i företaget utan bokfördes som en kostnad direkt så går det utmärkt att bokföra kreditfakturan du fått mot 5410 för att visa minskningen av inköpet som gjorts nu. Momsen redovisas som en ingående moms som krediteras. Dvs att återbetalningen blir mot 1930 debet och 5410 samt 2641 i kredit. Detta för att visa att det skall minska den tidigare kostnaden som bokförts. Det behövs inte redovisas som en försäljning då du fått en kreditfaktura och telefonens värde var direktavdragen sedan tidigare. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Zingooo
UTFORSKARE

Tack för svaret Josefine. I detta fallet var ingen moms specificerat på kreditnotan utan det står uttryckligen exklusive moms. Så antar det är okej bara kreditera 5410 då?

Hej igen!

 

Okej, ja om ingen moms var specificerad på underlaget så tar du hela beloppet mot 5410. 

Ha det bra!

 

/ Josefine