Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Soul7yes
UTFORSKARE

Är Momsen med i Resultatrapporten?

Jag har valt att redovisa momsen en gång per år och betalar således inte ngn moms under innevarande år.

I Resultatrapporten ser jag inte att momsen är med, är det därför?

Tänker att jag skulle vilja få med min "momsskuld" för att få någon nytta av rapporten.

Läser jag den fel, är momsen med?

Om den inte är med, går det att ställa in Visma skall ta med momsskulden?

4 SVAR 4

Momsen är ingen kostnad eller omsättning utan en skuld eller fordran. Du ser den därför i balansrapporten istället. Scrolla ner till kontona som börjar på 26 i balansrapporten och räkna ihop dessa. Utgående moms är med minustecken och är en skuld och ingående moms är en fordran med plustecken.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Oki.

Om jag räknar ihop ing o utg moms och den skuld jag då får drar jag av från Rörelseresultatet i min Preliminära resultaträkning.

Har jag då periodens resultat, alltså hur mycket +  verksamheten gjort i denna tidpunkt?

Lite grovt, utrymme för en kommande löneutbetalning?

Nja, momsen är alltid separat så grovt kan du räkna att du måste betala hela momsskulden till staten. I resultatrapporten kan du utgå från att hälften försvinner i skatt på den siffran längst ner. Resten är dina pengar. Grovt beräknat.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Oki.

Det verkar landa i att man får bygga en lite excelsnurra vid sidan av för kunna få en bild av det egentliga utrymmet för löpande löneutbetalningar. Ngn här som gjort en dylik redan och vill dela med sig?