Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?

Hej!

Sitter med årsavstämningen, och i punkt två vill programmet att jag kollar: "Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?", vidare står det att jag ska kolla om jag har saldo på 2019, vilket jag har: - 5 547. Vad ska jag göra åt detta?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag göra enligt följande? Känns fel.

En följdfråga, vilket datum ska denna ombokning bokföras?boka.png

eller ska jag boka enligt nedan?

boka 2.png

Hejsan! 

 

När du avslutar ett år så bokför du årets resultat, du kan läsa mer om hur det går till i Bokföra årets resultat. När du är klar med att bokföra årets resultat ska ska du sedan bokföra om detta till föregående års resultat på första dagen på det nya räkenskapsåret. Min kollega Per beskriver det i inlägget Bokföra föregående års resultat

Kort och gott innebär det egentligen att när du bokför årets resultat så bokförs ett saldo på konto 2019. På nästkommande år så bokför du bort det beloppet på 2019 till konto 2010. I samma veva, tillsammans med bokföringsförslaget som du visar i bilderna så har du möjlighet att tömma beloppen på kontona 2018 och 2013 och flytta det till 2010.