Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese Spak
MEDLEM

Årets resultat i balansräkningen

En dubbelkoll att allt är rätt i vår balansräkning från 2024. 

Under eget kapital har vi bokfört:

- XX årets resultat på Årets kapital för ideella föreningar konto 2069. 

- XX på balanserad vinst eller förlust konto 2091

- XX på Årets resultat konto 2099

Jag har bokfört posten på 2069 som sista verifikationen för 2024. Den sista posten på 2099 har systemet själv lagt in.

Det beräknade resultatet är 0 som sig bör. Men varför finns det två årets resultat poster? 

17 SVAR 17
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det låter som ni använt Visma Deklaration/årsbokslut eller skatt och bokslut pro och då skall inte årets resultat boköras manuellt av dig utan det hanterar systemet. 

Det verkar även som ni inte har rätt bolagsform inställt i bokslutssystemet eftersom systemet återfört resultatet till 2099

Jag skulle vilja se hur er balansrapport ser ut innan jag ger ett svar på hur du skall justera detta. Så återkom med en bild över hela balansräkninengen på kontonivå.

/Joachim

Okej kan absolut fixa en bild på det. Finns det något sätt att spara en pdf fil på balansrapporten i visma? Samt att skicka den till dig?

Jag ser under inställningar att det står enskild firma som företagsform. Vilket vi inte är. Utan en ideell förening. Det är vismas kundsupport som ställt in detta åt oss när vi startade förra året. 

Jag vet inte vad visma deklaration är? Hänger det ihop med den felaktiga företagsformen?

Svara hur du vill ha bilden så hoppas jag på lösning på bekymret. Tack!

Hej

PDF filer går inte att ladda upp utan du får skapa en skärmdump/Bild och ladda upp den. Har många rader så kan man behöver bifoga den i två delar dvs två bilder.

/Joachim

Okej skärmdump klar. Vart bifogar jag?

Hej

Du skall kunna ladda upp bilden här i forumet.

/Joachim

Jag kan tyvärr bara hitta bifoga länk. Därav att jag frågar. Kan du guida mig om vart denna bifoga fil ligger eftersom jag tyvärr inte verkar hitta den?

Hej

Du skall ha dessa två val att bifoga filer via.

/Joachim

Skärmavbild 2025-02-26 kl. 10.14.03.pngSkärmavbild 2025-02-26 kl. 10.14.15.png

Hej

Beloppet på 2099 kommer från tidigare år eftersom det står som ingående saldo vid periodens början så de måste vara så att årets resultat är bokfört mot  fel konto i ett tidigare år.

Det behöver justeras i det eller de åren som denna har bokförts.

/Joachim

Hej! Tack för svar. Men så störigt. Det är inte jag som bokfört tidigare år. Och det är bokfört i fortnox innan. När vi startade hos er fick ni aldrig in föregående års bokföring utan den ingående balansen är överförd manuellt. 

Kan jag justera detta i ingående balansen för 2024? Eller hur ska vi lösa detta nu? 

Hej

Så det finns inte någon bokföring inlagd för tidigare år bara ingående balanser?

I så fall går det att justera genom att ändra de ingående balanserna. Flytta summan från 2099 till 2091 i de ingående balanserna.

/Joachim

Hej

Nej det finns ingen bokföring fr tidigare år bara ingående balans. 

Okej jag ser dock att på konto 2091 ligger det redan ca -838 800 kr när man går in under ingående balanser. Hur gör man då?

Hej

Om jag inte minns helt fel gäller detta en förening och då skall konto 2091 inte heller användas för tidigare års eget kapital. Så den summan behöver också bokföras om. 

Då justerar du de ingående balanserna genom att skriva 0  på både 2091 och 2099 sedan lägger du in skillnaden mellan de två beloppet som en ingående balans på konto 2067.

2067 skall ha beloppet - 623 267,38

/Joachim

Ja du minns helt rätt. Det är en ideell förening. Nu har jag korrigerat det. Jag är ingen expert men det ser bättre ut. Ser det rätt ut tycker du nu? 

Det står dock i våra inställningar att vi är en enskild firma. Ska det stå så eller ska det korrigeras? 
Skulle jag bokföra årets resultat själv som jag nu gjort?Skärmavbild 2025-03-05 kl. 10.15.47.pngSkärmavbild 2025-03-05 kl. 10.16.37.png

Hej

Nu ser det helt korrekt ut. Allt eget kapital ligger nu under 206X konton vilket är helt rätt.

/Joachim

Super!

Och som du pratade om tidigare. Ska jag bokföra årets resultat som jag gjort eller skulle systemet det?

Spelade det någon roll att vi står som enskild firma fast vi inte är det?

Hej

Använder ni visma deklaration/årsredovisning så kommer det systemet hantera årets resultat åt er. 

Att det står fel bolagsform spelar roll så det behöver justeras så rekommenderar att du ringer in till vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de hjälpa er kontrollera och justera detta.

/Joachim