- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Årets resultat i balansräkningen
En dubbelkoll att allt är rätt i vår balansräkning från 2024.
Under eget kapital har vi bokfört:
- XX årets resultat på Årets kapital för ideella föreningar konto 2069.
- XX på balanserad vinst eller förlust konto 2091
- XX på Årets resultat konto 2099
Jag har bokfört posten på 2069 som sista verifikationen för 2024. Den sista posten på 2099 har systemet själv lagt in.
Det beräknade resultatet är 0 som sig bör. Men varför finns det två årets resultat poster?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag har svårt att hjälpa dig med vad du behöver gå igenom och göra i bokslutet. jag har ingen insyn i ditt företag så är i princip omöjligt för mig att svara på vad just du behöver göra.
Det skulle kräva att jag fick tillgång till alla dina papper, ditt system mm för att jag skulle kunna göra detta.
/oachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Supporten kunde inte ändra bolagsform eftersom detta blivit fel från början. Det måste göras en omstart av allt.
Men jag vill låsa föregående års bokföring. Kan jag ens genomföra det innan nu när det står fel bolagsform eller har det ingen påverkan?
På er hemsida står det checklistan för årsavslutet är:
- Nytt räkenskapsår.
Ska det skapas ett innan jag låser föregående år??
- Bokföra om föregående års resultat.
Här står det att jag ska bokföra fr 2069 till 2068. Ska det genomföras på föregående år innan jag låser??
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Låsa året år oavsett bolagsform.
året kan du skapa innan eller efter du har låst det tidgare året så båda alternativen går att göra.
Omföringen av resultatet skall göras i det nya året på 2025-01-01.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej jag har nu skapat ett nytt räkenskapsår. Förstår jag dig rätt om sista verfikationen för 2024 ska vara årets resultat. Och att jag nu gör en "start verfikation" på 2025. Där bokför jag summan som finns på 2069 från år 2024 till 2068?
Eftersom de inte kan lösa att vi får rätt bolagsform. Vad har det för betydelse att vi står kvar som enskild firma trots att vi är en ideell förening?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Helt korrekt som du uppfattat det jag skrivit tidigare. Du gör precis så.
2. Det påverkar egentligen inget mer än att det kan bli fel information i Visma deklaration/årsredovisning eller skatt och bokslut pro dvs att det står en annan bolagsform i rapporterna och att systemet kan tro att det är en annan bolagsform än det faktiskt är men för bokföringens skull så påverkar det inget.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Innan jag gör en sådan verifikation. Ser detta rätt ut?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är helt korrekt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack!
I årsavstämningen står det även att man ska kolla periodiseringskonton. När jag skriver ut den rapporten finns inget på den. Men i vår balansräkning finns pengar på konto 1760 från tidigare år. Är det ändå korrekt för 2024 med att periodiseringskontonas rapport för 2024 inte finns något på?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då summan på 1760 kommer från ett tidigare år så bör den ha nollats i 2024. Utan att kunna se er bokföring mer än balansrapporterna du bifogat så misstänker jag att motkonteringen av de upplupna ränteintäkterna inte har gjorts.
En periodisering fungerar på detta sätt.
I bokslutet (2023 säger vi) bokför man upp en ej erhållen ränta på detta sätt
1760 Debet
8310 Kredit
Den konteringen skall man sedan vända bort direkt i det nya året sedan
1760 Kredit
8310 Debet
När räntan sedan blir inbetald på bankkontot så bokförs den från kassa och bankhändelser mot 8310
På så sättt flyttas intäkten för räntan till 2023 även fast den betalas ut i 2024.
Så detta bör du se över och rätta till. kan tillägga att resultatet kommer påverkas då och förändras så konteringen av resultatet kommer du behöva kompletta/korrigera.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Eftersom 1760 är från ett bokslut i ett annan bokföringsprogram. Påverkar det något? Denna siffra är enbart införd som ingående balans i visma.
Ska jag alltså göra en verifikation på 2024 med:
1760 kredit
8310 debet
Som jag förstår föregående kassör är även denna summa på ca 3000 kr tidigare samfällighetsavgifter som inte betalats. Och heller aldrig har gjort det under 2024.
Ja att resultatet kan påverkas förstod jag. Avvaktar med att bokföra om föregående års resultat på 2025 tills all skit är löst med 2024.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det kommer påverka resultatet i året det läggs in i vilket det måste göra så du lägger in konteringen på dett sättet för att få bort summan från 1760.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Så jag gör alltså en manuell verifikation på 2024 nu där jag skriver:
1760 kredit på 3200
8310 debet på 3200
Då kommer det att komma med i periodiseringsrapporten?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det kommer inte komma med i periodiseringsrapporten eftersom du nollar en tidigare periodisering.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej men eftersom jag har något inlagt på 1760 från tidigare års kassör. Genom de ingående balanserna. Då ska jag göra en manuell verifikation enligt nedan på 2024?
1760 Debet
8310 Kredit
Ser det korrekt ut i skärmdumpen?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Helt korrekt då kommer det utgående saldot på 1760 bli noll som du ser ute till höger på raden i den bilden du skickade.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Men supertack! Nu finns den inte med i balansräkningen för föregående år.