Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

popannika
MEDLEM

Årlig bankavgift, registrerad 29/12 dras den 22/1, hur bokföra så årsbokslutet blir korrekt?

Har enskild firma med faktureringsmedtoden, fick hem en faktura från Swedbank i början av detta år för årsavgiften på 900:- som kommer att dras från kontot den 22/1, fakturan utskriven 29/12 så nu undrar jag om den hör till 2017 eller 2018. Ska jag registrera fakturan som mottagen på datumet som står på fakturan eller det faktiska datumet som jag personligen nåddes av den under detta år? Hur ska det hela bokföras för att bli korrekt vid årsbokslutet?
Mvh/Annika
3 SVAR 3
KjellP
CHAMPION

Ska eller bör? Det är frågan.

Jag anser i alla fall att den här typen av debiteringar hör till detta år så jag brukar bokföra kostnaden när den dras från kontot. Alltså 22/1 2018.

Rätt eller fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vanligt är att banken tar ut avgiften i början på året och det brukar framgå av fakturan. Så 2018 förefaller ligga närmast till hands.
Mikael
malin66
UTFORSKARE

Ja, jag bokför också enligt vilket år som avgiften avser. Har jag råkat registrera den på 2017 t.ex och det är 'fel' år så går det att bokföra om den i bokslutet så att den kostnadsmässigt hamnar på 2018. Mer viktigt kanske om det gäller stora kostnader eller intäkter som har hamnat på fel år.