Hej!
Jag har AB och håller på med årsavstämning/årsavslut. Nu har jag kommit till delen som handlar om kostnader och intäkter och hur dessa hanteras vid årsbryt. Jag jobbar som konsult och skickade en faktura 2023-12-31 som gällde arbete utfört i december. Denna bör då ha bokförts i rätt år redan om jag förstår det rätt.
När jag kollar på kontoanalysen ser jag denna och även ytterligare en kundfordring på konto 1510: en som rör faktura skickad 2023-12-01 som förfaller 2023-12-31, och en som då är skickad 2023-12-31 och som förfaller 2024-01-30.
Jag har därmed ett positivt saldo på konto 1510 med summan av dessa två fakturor.
Hur ska jag bokföra nu för att detta ska bli rätt till årsavstämningen?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Dessa två kundfakturor ska ligga som kundfordringar på konto 1510 över bokslutet så du behöver inte bokföra något mer förrän 2024 när de blir betalda.
Vänliga hälsningar
RoffaK
OK toppen, tack för snabbt svar! Så jag behöver inte "blanda in" konto 1790 och göra nya manuella verifikationer alltså, för att därefter vända dessa 1/1-2024?
Hej
Nej, i och med att du fakturerade december månads arbete 2023-12-31 dvs i 2023 års räkenskapsår behöver du inte periodisera posten. Den ligger redan i rätt period.
Däremot om du hade skrivit fakturan 2024-01-05 så hade du varit tvungen att periodisera intäkten via konto 1790.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Toppen - stort tack för all hjälp med detta!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.