Hej!
Nu sitter jag och kikar igenom årsavstämningen i Visma eEkonomi Bokföring. I den finns "Kostnader och intäkter". Längst ner i den kategorin finns "Stämmer saldot för dina periodiseringskonton?", och jag har inte bokfört något på periodiseringskonto (1700-1790) under år 2024. Är det något man måste göra, och vilka bokföringskonton ska man isf använda?
Vilka verifikationer är det som man manuellt behöver göra i slutet av räkenskapsåret, och är det någon specifik ordning man bör göra det?
Det jag har bokfört in på 2024-12-31 nu är varulagrets värde, vilket gjorde att hela mitt resultat för 2024 ändrades så att istället för minus gick jag plus då kostnader minskade med hela varulagrets värde. Årets resultat bör man då bokföra in efter att man har bokfört in varulagrets värde - annars blir det tokigt?
Sen vet jag att jag ska bokföra in momsredovisningen också. Men måste man bokföra in momsredovisningen på 2024-12-31 också eller gör det inget att den bokförs in i exempelvis januari?
Det sista att bokföra in i räkenskapsår 2024 innan man stänger året:
1. Värdet på varulagret (1460 - Debet, 4900 - Kredit)
2. Värde för periodiseringskonton (om man nu behöver det?) (vilka bokföringskonton?)
3. Årets resultat (när jag använder bokföringsförslag "Bokföring av årets resultat" får jag upp 8999 - Årets resultat och 2019 - Årets resultat, delägare 1 - stämmer det för en enskild firma?)
4. Momsredovsining (2650 - Redovisningskonto för moms - ska man fixa en manuell verifiaktion 2024-12-31 eller spelar det ingen roll när?
Är detta en bra ordning? Har jag missat något? Vore skönt att kunna stänga år 2024.
Stort tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Jag behöver fortfarande hjälp att reda ut detta. Hoppas att det finns någon som vet hur man bör göra!
Stort tack på förhand!
Uppdatering:
Nu har jag bokförd momsredovisningen, som jag såg automatiskt gick in på 2024-12-31 - samt ordnat med skatteverket. Skickat in samt lagt in en överföring för momsen till mitt skattekonto.
Då återstår 2 saker på årsavstämningen (vad jag vet) - Periodiseringskonton och Årets resultat/Eget kapital.
1. Behöver jag bokföra in något på ett periodiseringskonto - och vad i så fall?
Saxat från Visma eEkonomi Bokföring:
"Stämmer saldot för dina periodiseringskonton?
När alla periodiseringar är gjorda ska summan av beloppen på periodiseringskontona stämma med summan av de periodiseringar som är upplagda. Periodiseringskonton finns i intervallet 1700-1790 i kontoplanen.
Öppna Kontoanalysen för periodiseringskontona och kontrollera de verifikationer som är bokförda där. Skriv ut rapporten Kommande periodiseringar per den sista dagen i året du ska avsluta. Det utgående saldot för periodiseringskontona vid kontoanalysen ska stämma med det återstående totalbeloppet att periodisera i rapporten.
Har du missat att göra någon periodisering under året kan du göra den nu under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar. Om alla periodiseringar är utförda men saldot vid jämförelsen med kontoanalysen ändå inte stämmer, beror det troligen på att något är manuellt bokfört mot periodiseringskontona. Rätta i så fall felet med en manuell verifikation."
- - - - - - - - - - -
2. Vad jag förstår är Årets resultat det sista jag gör på räkenskapsår 2024, och Eget kapital gör jag efter och fixar en verifikation i början av 2025?
- Årets resultat: Förslaget som jag får upp är Debet 8999 (Årets resultat) och Kredit 2019 (Årets resultat, delägare 1) - och att jag lägger in det på 2024-12-31. Är det rätt för en enskild firma?
- Eget kapital: Ska jag nolla kontona (plus eller minus) 2012, 2013 och 2018 och matcha resultatet (plus eller minus) mot 2010 - Eget kapital? (kommer bli ett plusresultat i eget kapital när jag kollar på det). Ska jag lägga in det på 2025-01-01, eller kan det vara ett senare datum också?
Saxat från Visma eEkonomi Bokföring:
"Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?
När du avslutar ett räkenskapsår bokför du Årets resultat som den sista verifikationen. Nästa räkenskapsår ska beloppet flyttas till kontot för Eget kapital.
Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018.
Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital.
Hej
Frågan gällande periodiseringskontona beror på om du har något bokfört på ett eller flera 17 konton dva om det finns ett utgående saldo på något sådant konto? har du inga utgående saldon på några 17XX konton så behöver du inte göra något.
Gällande resultatet så stämmer konteringen Debet 8999 (Årets resultat) och Kredit 2019 (Årets resultat, delägare 1) om du gjort en vinst under året.
Nolla eget kapital gör du på 2025-01-01 och då nollar du samtliga 201X konton i intervallet (2011 - 2019) och flyttar skillnaden mellan dessa konton till 2010.
/Joachim
Hej igen!
Okej, så det kanske bara är aktuellt om det är så att man har färdigställt bokföringen kvartalsvis (eller liknande) under året? När man sammanställer allt årsvis så behöver jag kanske inte ens tänka på 17xx-kontona eftersom dom står tomma?
Super! Då ska jag lägga in den konteringen gällande resultatet direkt för att sen stänga 2024. Om det inte är något mer som du tror att jag har missat?
Okej, jättebra! Då är det viktigt att årets resultat kommer in på 2019 först då så att jag kan nolla det och få in det på 2010.
Tack så jättemycket för all hjälp gällande årsavstämningen och all hjälp jag fått av dig under 2024. Då får jag se hur det blir i slutet av 2025 om det blir något annorlunda jämfört med det här året 🙂
God fortsättning!
Hej igen!
Jag noterade en sak när jag gick igenom checklistan för moms.
Det står såhär:
"Om du ska betala pengar till Skatteverket ska du bokföra på dessa konton:
Det jag reagerade på var att 2012 ska användas, men då behöver jag inte få med detta INNAN jag räknar om till eget kapital? Eller tar jag med detta i nästa års sammanställning?
Tack på förhand!
Eftersom jag gjorde inbetalningen till Skatteverket så att det bokfördes 2025-01-07, så kommer det inte tillhöra räkenskapsår 2024, så då är det inget jag behöver tänka på för årets resultat för 2024 antar jag?
Hej
Helt korret den inbetalningen har skett i 2025 och hör då till det året.
/Joachim
Okej, då är jag med 🙂
Sen då när jag ska stänga räkenskapsåret 2024 så går jag in på "Räkenskapsår och IB", klickar i rutan "Lås bokföringsåret" och fyller i alla värden i den ingående balansen? Just nu är allt nollat eftersom 2024 är mitt första år. Jag kan inte spara antar jag om allt är 0?
Allt detta jag har gjort nu kan man kalla för ett förenklat bokslut, eller har jag fel?
Tack på förhand!
Hej
Balanser skall du inte behöva fylla i manuellt systemet kommer uppdatera dem in i 2025.
Lås inte året innan du skickat in bokslutet så avvakta med det. Du har fram till i sommar på dig. Aldrig bra att lämna in det för tidigt. Brukar alltid komma upp något som behöver kompletteras/rättas.
/Joachim
Hej igen!
Okej, då låter jag det vara - tack 🙂
Vad menas med att skicka in bokslutet? Jag trodde att det var det som jag gjorde nu - att "avsluta räkenskapsår 2024"?
Jag har en enskild firma och ska göra ett förenklat bokslut. Vad ska bokslutet innehålla och vad gör man rent konkret/praktiskt?
Tack på förhand!
Hej
Du skall i mars när deklarationen öppnar komplettera din privata deklaration med företagets. Fylla i en bilaga som heter NE bilagan. Det är vad som menas med att skicka in bokslutet i en enskild firma.
/Joachim
Hej igen!
Okej, men då är jag med 🙂 Tack så jättemycket!
Jag läste någonstans att man får ett underlag i Visma eEkonomi Bokföring som man kan använda och föra över alla siffror till NE-bilagan sen. Är det när man stänger/låser året eller hur får man det underlaget? 🙂
Jag såg via Skatteverket att man behöver skapa ett bokslut som man sedan ska skriva under, och att man kan använda Skatteverkets e-tjänst för det och sedan skriva ut, skriva under och spara.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.