Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NewSky
MEDLEM

Datum i verifikationer

Hej!

Som jag förstått det skall verifikationer innehålla 2 datum: när den upprättades och när affärshändelsen skedde.

Jag har dock ingående fakturor där ändast fakturadatumet står med (betalat med kreditkort så pengarna har dragits direkt). Är dessa fakturor ogiltliga som verifikationer eller har jag bara snurrat till det? 🙂

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Enda gången som det behövs två datum är om du bokför enligt faktureringsmetoden. Då skall fakturan bokföra på fakturadatum och betalningen skall sedan bokföras på betaldatumet.

När du betalar med kreditkort så är det en direktbetalning och då behövs inte två datum egentligen. 

Gäller det en faktura med ett fakturadatum och betalningen sker vid ett senare tillfälle så bör det dock bokföras vid två tillfällen förutsatt att det är faktureringsmetoden du skall bokföra enligt.

Så kolla upp vilken bokföringsmetod du skall använda om du är osäker. Det skall framgå av företagets registreringsbevis eller så kan du höra efter med skatteverket.

Skulle det vara kontantmetoden som den andra metoden heter så bokföra man enbart på ett datum (Betaldatumet)

/Joachim