Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
UTFORSKARE

Årsavstämning, bokslut, deklaration

Har just börjat förbereda för årsavstämningen av räkenskapsåret 2021 (kalenderår). Upptäcker då för första gången att jag har ett saldo på kontot 2099 Årets resultat (minussaldo). Detta saldo står kvar sedan 2020, närmare bestämt från en "Årsverifikation 2020-12-31", som verkar vara årets sista verifikation, genererad av deklarationsprogrammet. Det är första gången det har hänt att konto 2099 inte varit tömt. Eftersom jag använt Vismas program för Årsredovisning och Deklaration borde väl resultatet har överförts automatiskt? Har jag råkat göra något fel? Har det i så fall påverkar årsredovisningen och/eller deklarationen?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du har uppenbarligen missat att bokföra årsstämmans beslut under 2021 då 2020 års resultat ska föras om till Balanserat resultat 2091 eller ev delas mellan utdelning och balanserat resultat. Gör denna omföring före bokslutet 211231 så blir det rätt. 

 

BertL_
UTFORSKARE

Hade förberett en sådan verifikation. Men läste någonstans att om man använder programmet Årsredovisning och Deklaration skall detta ske automatiskt. Så verkar dock inte ha skett. Så frågan gällde mer om det kunde ha blivit något fel i årsredovisningen eller deklarationen på grund av att denna bokföring inte skett per automatik. Kanske bara en oklar syftning etc i instruktionen, så att detta ändå ska göras manuellt? 

Det är inte rimligt att en sådan bokning skulle ske automatiskt i ett AB, stämman kan ju besluta om annan fördelning än t ex föreslaget i årsredovisningen. Så jag hävdar att det behöver bokföras manuellt 😉 

ÅR för 2020 och deklarationen bör inte ha blivit fel pga detta.