Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Angelica25
MEDLEM

Årsavstämning moms

Hej, 

Jag bokför åt ett nystartat företag, enskild firma (bokföringsårs 20240301-20241231)

Årsavstämningen är klarmarkerad på allt förutom Moms. 

Saken är den att den tidigare ekonomen bokfört hela 2024, och gjort en momsrapport för hela året eftersom företaget har årsmoms. Men varför kan jag inte klar markera? är det någon inställning jag missat? 

Tack på förhand! 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Finns det en bokföring av momsredovisningen också som nollar de löpande momskontona (2611, 2641 för att nämna några) så saldot för momsen ligger på konto 2650 vid årets slut. Misstänker att detta kan vara orsaken till att det inte går att klarmarkera momsen.

Du får görna bifoga en bild av balansräkningen från eEkonomi så jag får se hur den ser ut.

/Joachim

Hej Joachim. 

såhär ser BR ut efter allt är bokfört. 

Angelica25_1-1743686127409.png

Det känns helt rätt. Eller har jag fel? 

Ha en fin dag. 

Hej Joachim. 

såhär ser BR ut efter allt är bokfört. 

Angelica25_1-1743686127409.png

Det känns helt rätt. Eller har jag fel? 

Ha en fin dag. 

Hej

Det ser helt korrekt ut. jag misstänker att du inte kan klarmarkera årsavstämningen för att momsen är gjord manuellt och inte via systemets momsredovisning. Det är däremot bara en avstämning så det skall gå att gå vidare utan att klarmarkera detta. Så länge du känner att det är avstämt och klart från ditt håll.

/Joachim

LW -60
UTFORSKARE

Hej, Angelica!

Gissar att du kan radera tidigare persons momsredovisning och göra en ny ifall du verkligen vill klarmarkera momsen i Visma.

Lycka till!

Mvh Lena