Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maranka
MEDLEM

Årsbokslut - Momsrapport i Visma eekonomi för enskild firma

Jag har tagit över en kund, från en redovisningsbyrå, och den tidigare byrån har betalat in moms till Skatteverket. Den moms som är inbetalad verkar rätt men momsredovisningen är alltså inte gjord i Visma eekonomi utan i Fortnox. Jag har fört över bokföringen via sie-fil. Jag tror att tidigare byrå har gjort momsredovisningen manuellt och inte använt fortnox till det.

 

När jag nu ska göra bokslut i Visma så stämmer inte verifikationerna som är gjorda för momsredovisningen. När jag öppnar momsredovisningen i eekonomi för respektive redovisningsperiod (kvartal i detta fall) så är ju alla siffror gråa och kan inte ändras. Det kommer dessutom upp en varning att beloppen inte stämmer överens.

 

Min huvudfråga är: Måste momsredovisningen göras i eekonomi, för att jag ska kunna göra bokslutet i Visma? Om så är fallet ska jag då gå in och korrigera de verifikationerna som avser momsredovisningarna för att jag ska kunna göra momsredovisning i eekonomi?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Just momsredovisningen i eEkonomi behöver man inte använda men man måste nolla momskontona och lägga över saldot (Det man skall betala in eller får tillbaka) på konto 2650.

I ditt fall så är det enklast att göra detta via en manuellt inlagd kontering under Bokföring > Verifikationer > Ny verifiktion

/Joachim