Vimsmajan har nu varit igång här....
När jag nu håller på med årsbokslutet för år 2 så upptäcker jag att jag har missat att bokföra förra årets resultat den första dagen i perioden som jag nu ska göra bokslut för. Räkenskapsåret är låst i eekonomi och går inte att låsa upp via Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgiftsfliken. När jag däremot går in under Inställningar/Räkenskapsår så är inte just denna period låst. Konstigt, men det låses väl där när årsredovisningen är klar.
Hur gör jag med detta? Jag har i årsbokslut PRO fått varning (gul) om just detta belopp och bör väl åtgärda det innan jag skickar in årsredovisningen?
Tack på förhand om någon har tid att svara.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Tolkar jag din fråga rätt att det är ombokningen av föregående års resultat som missats?
I så fall så kan du lägga in den konteringen i sista månaden för året. Det är enbart en justering av två balanskonton så påverkar inte något mer än det vilket innebär att datumet inte är av yttersta vikt även om man normalt sett skall göra det i början av året.
Det bör justeras innan årsredovisningen skickas in.
/Joachim
Ja precis du tolkar det rätt. Jag kan inte lägga in den i sista månaden för året heller. Hela det år som jag nu ska göra årsbokslut är låst.
Jag förstår att det bör justeras.
Hej
Det bör gå att låsa upp detta. Skulle föreslå att du ringer in till vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de helt säkert hjälpa/guida dig hur.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.