Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pata__
UTFORSKARE

Årsbokslut, bokföra leverantörsfaktura där betalning och utförande är nästa år - eEkonomi

Hej!
Hur bokför man en lev.faktura som kommit in innan årsskiftet men som ska betalas nästa år och där även utörandet (av en tjänst eller vara) är nästa år? Och vilket år kommer momsen på då? Jag kör enligt kontantmetoden om det nu skulle göra någon skillnad och jag har både fakturor över och under 5000 kr. 
5 SVAR 5
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Du registrerar leverantörsfakturan som vanligt på fakturadatumet under Inköp - Leverantörsfakturor.
När du har kontantmetoden och har obetalda kund- och leverantörsfakturor ska momsen och försäljningen/inköpet bokföras på det året man fick fakturan. 

Om du valt kontantmetoden som bokföringsmetod håller programmet reda på detta och bokför fakturorna enligt faktureringsmetoden när du skapar den sista momsredovisningen i programmet.

Ha en bra dag

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! då har jag en följdfråga, hur är det när man har enskild firma och faktureringsmetod? Jag syftar på kundfakturor.... och moms som skall betalas, räknas då den period (datum) där fakturan skickas eller när den betalas?

Tacksam för tydligt svar.

/Jenny
pata__
UTFORSKARE

Hej!
Jag har läst någonstans att resultat och momsen för året blir fel om inte kostnaden hamnar i rätt period. Det handlar alltså om fakturor på tjänster som kommer utföras 2017 (typ förskott fast fakturorna faller inte till betalning förrän efter årsskiftet). Då borde kostnaden och momsen hamna på 2017 eller?

Ska man köra periodisering och momsen på 2648 (vilande ing moms) eller kan man helt enkelt vänta med att bokföra fakturan om man nu kör kontantmetoden ändå.

Jag har bara bokföringsdelen i eEkonomi så inköpsvalet ser jag inte.

/Patrick
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När det gäller förskottsfakturor brukar man bokföra dem på konto 2420 (förskott från kund) istället för försäljningskontot. Detta konto ska ha samma momskod som försäljning, för momsen ska normalt alltid redovisas i faktureringsperioden (undantag finns, t ex hyror).

2017 bokför du debet 2420 och kredit ett försäljningskonto utan momskod.

På så sätt kommer momsen på 2016 och försäljningen på 2017.

I momsredovisningen kommer "omsättningen" från konto 2420 i rutan för "annan momspliktig försäljning" (den heter inte exakt så, men något liknande), så att SKV ser varför omsättningen inte stämmer med utgående moms.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är helt riktigt att i ditt fall är det inte kontantmetod eller inte som gäller utan en faktura som ska periodiseras på nästa år, trots att den kommit i år. Momsen ska alltså bokas 2016, men "kostnaden" ska läggas på ett periodiseringskonto - t ex 1710 - för att sedan tas som en kostnad 2017.

Jag är dock inte tillräckligt insatt i programmet e-Ekonomi för att hjälpa dig vidare, men efter detta förtydligande kanske Adelina kan hoppa in igen.

//Tina