Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jörgen B
MEDLEM

Årsredovisning/aktiekapital

Hej,

Jag får följande felmeddelande när jag gör min årsredovisning "Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Aktiekapital' (0) stämmer inte med raden i balansräkningen (25 000)."

Jag hittar inte kolumnen "Aktiekapital" när jag följer länken, var skall jag ändra detta?  (företaget startades 2022)

/Jörgen

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

I avsnittet "Förändring i Eget kapital" måste du manuellt lägga in 25 000 i kolumnen Aktiekapital vid Årets början.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Emmy01
MEDLEM

Hej!
Jag gör min första årsredovisning i mitt nystartade aktiebolag och har samma problem som ovanstående, men när jag lägger in 25.000 i "Aktiekapital" vid "Belopp vid årets ingång" under fliken "Förändringar i eget kapital" så får jag upp följande felmeddelande i "Kontroll av årsredovisningen":

"Raden 'Belopp vid årets ingång' i kolumnen 'Aktie­kapital' (25 000) stämmer inte med raden i balansräkningen (0)."

Någon som vet vad det kan bero på och hur jag kan lösa det?

För kontext så gick jag med förlust på 21.811 kr.

Tacksam för svar!

Mvh Emmy

Hej

Jag tror att du bokfört in aktiekapitalet via en manuell verifikation och då finns det inte i IB. Makulera verifikationen och registrera in Aktiekapital och Bankmedel i Ingående balans:

1930     + 25 000

2081     - 25 000

Ta sedan bort din registrering i "Förändringar i eget kapital"

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för snabbt svar, Roffa!
Nu har jag ändrat enligt ditt förslag. Det stämde att jag hade en manuell verifikation sedan tidigare.

Nu får jag dock följande felmeddelande: 

"Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Aktie­kapital' (0) stämmer inte med raden i balansräkningen (25 000)."

och den skickar mig till sidan "Förändringar i eget kapital" där de enda raderna jag har ifyllda är "Årets resultat" -21.811 samt "Belopp vid årets utgång" -21.811.

På denna länk skriver däremot Visma att jag inte ska ha ingående balans eftersom det är mitt första räkenskapsår (2023 startades företaget):

https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-ingaende-balans

De skriver:
"I ett nystartat företag registreras ingen ingående balans eftersom det ännu inte existerar någon utgående balans. Startkapitalet i exempelvis ett nystartat aktiebolag (aktiekapital) ska inte bokföras som ingående balans, eftersom det inte är en summa som förts över från föregående räkenskapsår."

Vad tänker du om det?

Supertacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Emmy

Hej

Föreslår att du registrerar 25 000 i kolumnen Aktiekapital och raden Belopp vid årets utgång.

Vänliga hälsningar

RoffaK