Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ZwedenAdvies
MEDLEM

Artikelkontering och OSS

Hej!


Ringt till supporten, men dem kunde inte hjälpa mig för det är en bokföringsfråga.

 

Det handlar om artikelkontering. Ska lägga in en artikel Varor EU 12% moms som går via OSS.
Jag ska då såklart lägga in ett försäljningskonto hos Momspliktig EU, moms med kontot 3109,
men behöver jag även koppla ett konto vid Momspliktig EU-raden? För där saknar det en rad med

Försäljning varor till EG 12% momspliktig såsom 3056 hos 25%.

Eller räcker det med att bara koppla försäljningskonto 3109 vid försäljning via OSS?

Stort tack, Bart

3 SVAR 3
ZwedenAdvies
MEDLEM

Bump

Hej ZwedenAdvies!

 

När du lägger upp en ny artikel som ska användas för OSS så behöver du markera kryssrutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS) inne på artikeln. 

Följande konton används för OSS-transaktioner:

 

- 2619 - Utgående moms på försäljning inom EU, OSS

- 3109 - Försäljning varor till annat EU-land, OSS

- 3309 - Försäljning tjänster till annat EU-land, OSS

 

Gällande din fråga om du ska koppla till konto vid Momspliktig EU så behöver du ange ett försäljningskonto på artikelkonteringen.

Du anger det konto som momspliktig försäljning inom EU ska bokföras mot. Försäljning inom EU blir momspliktig om kunden saknar VAT-nummer. Detta konto ska kopplas mot momskod 05. Om du inte har behov av att använda olika försäljningskonton för försäljning inom Sverige respektive inom EU kan du här ange samma försäljningskonto som du angett i fältet Momspliktig.

 

Jag passar på att skicka med hjälpavsnitten Lägg till ny artikelkontering och Aktivera inställningar för OSS som innehåller matnyttig information om både artikelkontering och hur du arbetar med OSS i Visma eEkonomi.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Trevlig helg!

/Tinne 

Stort tack Tinne!

/Bart