Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jarlen
NY MEDLEM

Återbetalning av del av faktura vid nystart av eEkonomi

Hej!

Jag har precis blivit kassör i en mindre skytteklubb och vi har beslutat att börja med eEkonomi för Visma då vi inte tidigare haft ett bokföringssystem utan kört i Excel. Jag har matat in ingående balanser från föregående år och använt 2060 för Eget kapital som motbokskonto.

Jag har masserat kontoplanen för att passa det vi behöver som jag känner till och tänker mig att den får utvecklas efterhand som jag stötter på nya transaktioner som behöver något annat. 

Nu har jag stött på en transaktion som visar sig vara en återbetalning för en faktura som gjordes för förra året, då vi råkat betala för mycket på den fakturan. Så företaget (som vi betalt för mycket till) har satt tillbaks 1000kr till vårt bankgiro (som är kopplat till 1930, föreningskonto), och jag vet inte riktigt vad jag skall sätta för motkonto på den transaktionen då jag inte har den ursprungliga fakturan på något konto?

Jag har sökt i forumet och hittat att man normalt sett skall korrigera samma konto som man lagt fakturan på från början men jag kan ju inte göra det i detta fallet.

 

mvh

Anders

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Vet du vilken typ av kostnad det rörde sig om använder du det kontot det skulle bokförts på om fakturan kommit i år - även om det då blir ett kreditsaldo på ett kostnadskonto. 

Jarlen
NY MEDLEM

Det rörde sig om ett inköp och installation av en luft-luft värmepump i klubbstugan som skulle kosta 23000kr men då det råkade bli 24000kr istället därav 1000kr återbetalning.

Vilket konto borde jag då sätta det på?

AnnicaL
CHAMPION

Lade ni upp värmepumpen som tillgång eller kostnadsförde ni hela? Om ni lade den som en tillgång - ökade klubbstugans eller inventariers bokförda värde - ska återbetalningen minska samma post. Om ni kostnadsförde inköpet som t ex korttidsinventarier krediterar du 5410. Fast om ni i bokslutet visste att det skulle komma tillbaka pengar kanske det redan bokades som en fordran i bokslutet? Kanske då på 1790 Förutbetalda kostnader? 

Jarlen
NY MEDLEM

Eftersom vi hade Excel innan vi nu bytte till Visma eEkonomi så bokfördes det ju inte riktigt på något konto på det sättet. Men det går ju säkert bra att ta det som en korttidsinventarie. Jag kör på 5410 helt enkelt. 

Tack för hjälpen!