Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma98
MEDLEM

Återbetalning av deposition

Hej,

Vi ska byta lokal och ska då få tillbaka deposition vi betalade till föreningen. Föreningen tyckte det var smidigast att den nya hyresvärden skulle betala depositionen till oss så slipper föreningen göra jobbet. Men då undrar jag om vi bara ska skriva en dokument mellan oss och den nya hyresvärden för den transaktionen som underlag? 

Jag vill inte skapa en faktura som påverkar momsrapporteringen eftersom att det inte är någon försäljning. Alternativt om det går i visma att skapa en faktura som inte är kopplad till sådana konton som påverkar momsrapporten. 

Tycker att föreningen gör fel med att inte betala tillbaka och låter bara oss hyresvärdar sköta detta men nu verkar det bli så. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går i eEkonomi att skapa en ny artikelkontering som ni kopplar mot depositionskontot och sedan en artikel kopplad till den artikelkonteringen så ni kan skapa en faktura utan att moms påverkas. Vilket blir bäst ut ett redovisningsperspektiv.

Det går självklart att dokumentera förfarandet utanför systemet också för detta och sedan göra en matchning under kassa och bankhändelser och använda detta dokument som underlag till insättningen.

Tänker att jag visar hur ni lägger upp en artikelkontering och en nya artikel så får ni med er den informationen oavsett vad ni väljer att göra.
Nu vet inte jag vilket konto ni har depositionen på idag så visar med konto 1383 Lämnade depositioner långfristiga i mitt exempel.

1. Gå in under Inställningar >Artikelkontering > Ny artikelkontering och lägg upp den på detta sätt.

2. Skapa sedan en ny artikel under Försäljning > Artiklar > Ny artikel.

Skapar ni sedan en faktura med den artikeln så kommer den fakturan bli helt momsfri.

Önskar dig en fortsatt fin kväll.
/Joachim