Nu är jag lat o kopierar het enkelt in mitt mail till BGC här , med vissa justeringar. Var i kontakt med Visma på chatten där det konstaterades att mina problem berodde på fel på återraporteringsfilen , så skickade ärendet vidare till BGC.....men enligt dom , så är filen riktig o följer standarden , men Visma kan inte hantera den. Här är mitt problem.....
Hej igen !
Mkt riktigt så fungerar inte återrapporteringsfilen i Visma när det är 2 klumpsummor registrerade under dagen. Som jag skrev i förra mailet , så skedde det en händelse igår på mitt bankkonto....13 + 3 inbetalningar via bankgirot till mitt konto. De har nu förts över till Visma under natten , så jag ska nu bokföra dessa 2 händelser i Visma.
Om jag laddar ner filen som heter "Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_19-02-27" o importerar den i Visma , så fungerar det inte. Jag får svaret enligt bild 5 :"Det finns inga bokföringshändelser som matchar informationen i filen , etc......". ( Obs ! Skärmdump tagen vid annat tillfälle , men får samma felmeddelande idag).
Jag bifogar ytterligare 3 filer till er....
Originalfilen som heter " Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_19-02-27"
Ifrån den har jag sen klippt ur informationen för att separera händelserna till 13 + 3 inbetalningar o skapat 2 nya filer :
Fil 1 : Där finns infon för den ena klumpsumman , alltså 13 inbetalningar
Fil 2 : Där finns infon för den andra klumpsumman , alltså 3 inbetalningar.
Fil 1 har jag kopierat in rakt av.
Fil 2 fick jag justera..... kopiera in den första strängen : 01BGMAX 0120190227140434580677P och utesluta den sista strängen : 7000000016000000000000000000000002
Om jag gör så , så fungerar det o jag kan importera de 2 nya filerna till Visma , klumpsummorna specas upp o jag kan därefter enkelt bokföra beloppen.
Tänkte mig inte för idag...ska prova imorgon igen att helt enkelt ta bort den sista strängen : 7000000016000000000000000000000002 , o se om Visma tar filen i sin helhet då ?
###################################
Svaret jag fick ifrån supporten på Swedbank var detta :
Hej,
Nu har jag tittat på filen, och jag har även pratat med Bankgirot. Filen är helt korrekt enligt BG Max format, som filen för Bankgiro Inbetalningar ska vara i. BG-Max är ett standard format och inga ändringar av filen görs från det att den lämnar Bankgirot till dess den hamnar i din internetbank.
Jag måste därför hänvisa dig till supporten för Visma och höra med dem vad det är som gör att vissa poster inte går att stämma av när man läser in filen för automatisk prickning.
#####################################
Är det fler än jag som upplevt detta problemet ? Att så fort det är 2 klumpsummor i samma återrapporteringsfil , så fungerar det inte att importera den ?