Är relativt ny kassör i en samfällighetsförening som handhar vattendistribution och snöskottning för 26 fastigheter. Föreningen har tidigare bokfört i excel men nu har vi Visma Ekonomi, fungerar bra.
Nu till problemet.
Tidigare styrelse har tömt UH o reparationsfonden ner till noll så det egna kapitalet låg på minus. Nya styrelsen fick från stämman i uppdrag att återställa denna genom att extradebitera ett belopp per månad i fyra år för att fylla upp den igen, mao en kapitalinsättning.
Nu till nästa problem....
Samfällighetsföreningar med en viss omsättning skall börja betala moms och vi tillhör den kategorin.
Har läst skatteverkets direktiv om Moms i samfällighetsföreningar och där står att:
Samfällighetsföreningen bedriver ekonomisk verksamhet och ska då ta ut moms med utgångspunkt från de uttaxerade belopp och avgifter. Det gäller oavsett vad de kallas. Föreningen har också avdragsrätt för ingående moms på de kostnader som avser drift och förvaltning av samfälligheten.
Det är den röda texten jag har fastnat på. Återställande av kapital är väl inte momspliktigt?
Har full förståelse för att den ordinarie uttaxeringen blir momsbelagd.
Jag vill bokföra det så här redan vid faktureringen, mao artikelkontering styr mot 2088
1930 Företagskonto Debit
2088 Rep o UH fond Kredit
Hoppas att någon med kunskaper i moms, bokföring och Skatteverket kan
ge lite input i detta ämne.
Tack på förhand
Jan J.son
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det bästa är att dubbelkolla med Skatteverket angående detta, men om det är en ren insättningar av kapital, dvs inte någon medlemsavgift utan syftet är att öka föreningens egna kapital så bör det rimligtvis inte ses som en intäkt utan kunna bokföras mot 20XX direkt. Jag kan dock tyvärr inte hitta någon vägledning som stödjer detta, så det bästa är att antingen kontakta Skatteverket eller rådfråga en redovisningskonsult så att ni får det korrekt redovisat. Om man läser på vägledningen hos Skatteverket du skickat så står det följande under rubriken "Så här ska en samfällighetsförening ta ut moms på förvaltningstjänster"
Föreningen ska även ta ut moms på andra ersättningar. Det kan till exempel vara:
Så det är om de separata inbetalningarna för att öka reparationsfonden kan anses som separata betalningar för föreningens förvaltning, vilket bör då betyda att det är momspliktigt och skall ses som en intäkt, där man sedan gör en avsättning till reparationsfonden i bokslutet. Det kan också möjligtvis ses som en ökad medlemsinsats som bara skall påverka det egna kapitalet.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.