Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tolun60
MEDLEM

Återställa momsredovisning efter beslut om att momsredov inte krävs

Hej!

Som vägförening ställde Skatteverket krav på att denna typ av föreningar med viss omsättning skulle redovisa moms. Vi anmälde detta till Skatteverket och började redovisa förra verkasamhetsåret med moms. Under våren kom besked om att denna typ av föreningar inte skall redovisa moms. Hur gör jag då för att "återställa" redovisningen så att momsuppgifter försvinner eller nollas för det aktuella verksamhetsåret, och inte följer med i bokföringen i det nya verksamhetsåret?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det som redan är bofört måste rättas manuellt så momsen bokförs bort från det som är bokfört. Sedan bokför ni inte upp någon moms på det som bokförs i fortsättningen.

Det finns ingen enkel lösning på detta är jag rädd utan kräver att man korrigerar det manuellt.

Joachim
 

Hej!

 

Ok, jag började med några verifikationer och det var inga problem att ta bort momsraden  och föra upp beloppet på kontot som inbetalningen avsåg. Dock hittar jag inte någon möjlighet att radera momsraden för utbetalningar vi genomfört till leverantör. Kontoraderna är utsläckta. Hur förfar jag med dessa verifikationer?

 

Mvh

Tomas

Hej

Det får korrigeras helt manuellt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

Viktigt att du anger samma datum som originalverifikationen och skriver vilken verifikation det är som rättas i textfältet.

Visar med ett exempel på en faktura på 10 000 inkl moms rättas. 

5410 kredit 8000
2641 Kredit 2000
5410 Debet 10 000

/Joachim

Hej igen!

Det fungerade utmärkt och stort tack för hjälpen, Joachim. Men... 

Jag har 80 fakturor som är väldigt lika och bokförs mot samma kontonr. Som nybörjare undrar jag om jag kan slå ihop dessa belopp och göra en (1) manuell verifikation för att hantera just dessa likartade fakturor? Det känns frustrerande att justera med 80 manuella verifikationer.

Hej

Du kan summera ihop det som tillhör samma månad eller momsperiod och göra en manuell justering av dessa. Viktigt att rättningen sker i rätt momsperiod.

Kom på en sak till som behöver göras och det är att ni även behöver ånga de momsredovisningar som eventuellt gjorts.

/Joachim

Tolun60
MEDLEM

Tack för hjälpen!

Underlättar en hel del at göra så. Momsredovisningen mot Skatteverket är redan hanterad och eftersom vi har brutet räkenskapsår gjordes ingen rapport i systemet.

 

//Tomas

Hej

Toppen att det underlättade och då kan ni bortse från att återställa momsredovisningarna.

/Joachim