Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag för SL-kort?

Hej! Jag köper månadskort inom SL (Stockholms Lokaltrafik) för 790 kr/mån och använder det när jag pendlar till en av mina fasta kunder två dagar i veckan. Resan till kunden är på ca 1,5 timme enkel väg och jag fakturerar kunden genom min enskilda firma.

Min fråga är: Får jag dra av säg 50% av kostnaden (790kr/mån) på företaget? Jag har kikat runt på nätet ang. denna fråga och läst något om att man behöver komma upp i 10 000 kr innan det blir något avdrag. Stämmer detta?

Om det trots allt är ok att göra avdrag, vilket konto ska jag i så fall använda?

Vänligen,
Alexander
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag tror att det blir svårt att dra av ditt SL-kort eftersom du använder det till största del för privat bruk. Det har alltså inte uppstått några extra kostnader för dig att ta dig till din kund då du redan har ett SL-kort. Det skulle vara lättare att redovisa ett köp av en remsa där datum och klockslag visar när du gjort resan till kund. 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Min redovisningskonsult tillåter alla avdrag med SL då taxiresor till och från jobbet är avdragsgillt, och man kan yrka på att det är både mer praktiskt, billigare samt miljövänligt att åka med kollektivtrafiken. Skulle skatteverket ha några invändningar på det borde man kunna argumentera för det. Jag personligen åker många SL-resor under dagarna när jag jobbar, då jag behöver vara på möten, hitta locations för filminspelning osv.
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din kunskap till oss på forumet! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan jag göra avdrag för ett SL-kort?.

Ska göra ett bokslut för 2015 och undrar över om det är möjligt att göra ett avdrag för ett SL-kort?

Har ingen bil och använder kortet dagligen i mitt arbete.

Enkelresor skulle göra det dyrare.

Såg en tråd där ni svarade att det var svårt att yrka avdrag för ett SL-kort.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mille,

Jag kan inte se något annat än att man kan göra avdrag för SL-resor i tjänsten oavsett om man har kort eller köper remsor. De 10 000,- som nämns i ett tidigare inlägg gäller resor till och från jobbet.

Däremot tycker jag det är bra att man har t ex en kalender, tidrapport eller dylikt som gör att man lätt kan styrka sina arbetsresor om man även använder kortet privat.

//Tina

JonahOlsson
UTFORSKARE

Komplettering till ovanstående. Högsta förvaltningsdomstolen fastslog för något år sedan en dom där resor till och från kund ska likställas med resor till och från arbetsplatsen. Alltså ska samma regler tillämpas, och kostnader som överstiger 10 000 kr kan dras av. Se dom 3999-12 (https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b63549/1441839017713/HFD%2B2013%2Bref.%2B1...).

Några avdrag för dagliga resor till och från kund skulle jag alltså inte våga göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för länken!

Så här står det bla i domen

"Ett tjänsteställe ska bestämmas för varje anställning eller uppdrag för sig. Den som utför arbete åt flera arbets- eller uppdragsgivare på olika ställen kan därmed ha flera tjänsteställen (jfr R79 1:93). I allmänhet är tjänstestället den plats där arbetet i respektive anställning eller uppdrag utförs men om huvuddelen av detta arbete utförs i bostaden utgör den tjänstestället. "

Jag tolkar ovan (tillsammans med en del andra passager i texten) som att det väsentliga är var man har sitt tjänsteställe. Om man t ex städar och åker runt till olika kunder och utför uppdrag så är det arbetsresor, då varje enskild kund är tjänsteställe.

Om man däremot har t ex en redovisningsbyrå där man gör huvuddelen av arbetet på sitt kontor (även om man har kontoret hemma) och sedan åker ut till kunder och bokför däremellan, så är det tjänsteresor, då kontoret är tjänsteställe.

Eftersom trådskaparen pendlar till en av sina fasta kunder två dagar i veckan, tror jag man kan säga att hon inte har kunden som tjänsteställe, men som sagt - visst är det upplagt för tolkningar.

//Tina