Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag för norsk moms

Vi har köpt en maskin från ett Norskt företag men som tills vidare kommer att vara placerad i Norge. (vi har inget företag registrerat i Norge.) Fakturan för maskinen är således med 25% Norsk moms. Hur skall jag bokföra detta?
Speciellt med tanke på om man sedan "tar hem" maskinen till Sverige. Kan man få göra avdrag för den Norska momsen då?
Med vänlig hälsning

Helena

2 SVAR 2
Thomas51
CHAMPION

Nej, du kan inte få avdrag för norsk moms. Du bokför den på samma konto som maskinen.


Eftersom Norge inte är med i EU så är frågan hur det blir med moms och eventuell tull vid införseln i Sverige. Någon med erfarenhet med import från Norge kan säkert svara på det.


Pacsac
CHAMPION

Det som kan ske är att du ansöker om att få den norska momsen återbetald när maskinen exporteras ut ur Norge. Denna ansökan görs i Norge och jag har ingen aning om hur det är möjligt på en begagnad maskin

Men är det stora värden kan du ju vara idé att kolla upp detta

Att du måste betala norsk moms är ju att maskinen är i Norge, hade den gått till Sverige direkt hade du kunnat få en faktura utan norsk moms. Något att tänka på nästa gång, dvs ta den till Sverige och sedan köra tillbaka den till Norge på en ATA-carnet