Hej!
I vår förening utför medlemmarna aktiviteter/tjänster som de sedan ska göra avdrag på den månadens faktura. Dessa måste redovisas som en kostnad för föreningen och fakturan är då helt betald.
Frågan är dock hur jag redovisar detta och hur jag bokför detta.
Problemet är att alla medlemmar inte drar av pengarna när de ska och att de i slutändan sitter med + på 1510 kontot.
Tidigare kassör har redovisat dessa kostnader på 7300 i ett annat program. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli rätt, och att dessa redovisas som en kostnad.
Hälsningar
Tzo
Löst! Gå till lösning.
Hej
För att kunna svara på hur detta bäst hanteras så behöver jag få veta om det är kunden själv som gör avdraget från beloppet som skall betalas in eller om det skall dras av på fakturan när den skapas. Dvs att ni skapar en faktura på ett lägre belopp.
Återkom med information angående frågan ovan så kan jag förklara hur ni bäst hanterar detta.
/Joachim
Fakturan ska alltid vara samma. så kunden själv ska göra avdraget. Men de gör inte alltid det.
Exempel:
A, B C, ska betala 2900 i månadsavgift i maj. Städavdraget är på 300.
A är med på vårstädningen och väljer då att betala in 2600 i slutet på månaden. A gör då avdraget själv.
B är med på vårstädningen och väljer att inte dra av summan den månaden. Vid årets slut ligger den så som en skuld för föreningen.
C är inte med på vårstädningen. Summan på 300 kronor går tillbaka till verksamheten.
Hej
Alternativ A skall ni då bokföra på detta sätt
1930 Debet 2600
1510 Kredit 2900
7300 Debet 300
Alterantiv B blir i sin helhet bokförd mot 1510
1930 Debet 2900
1510 Kredit 2900
Sedan måste 300 kr bokföras om som en skuld till medlemmen
7300 Debet
2420 Kredit
Sen får man antingen dra av detta från nästa faktura eller återbetala summan.
Alternativ C behöver inte hanteras mer alls mer än att bokföra insättningen mot 1510 (Matcha fakturan)
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.