Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Torkunskap
NY MEDLEM

Moms på mobilabonemang

Hej,

Jag har lagt momskod 10, men det kommer inte upp någon moms i verifikationen. Så prövade jag med inköp av vissa tjänster 24, men då räknade den fel. Kostnaden inkl. moms är 175 kr och momsen skall vara 35 kr. Men den blir 43,75 när man använder 24.

Hur skall jag göra?

Hälsningar

Tor Carlsen

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det är ett vanligt mobilabonnemang från ett svenskt bolag så skall du varken använda momskod 10 eller 24 utan det är konto 2641 du skall lägga momsen på och det kontot är förinställt med momskod 48 vilket är rutan momsen skall in i. 

Kostnadskontot skall inte ha någon momskod när det gäller vanliga svenska inköp eftersom nettobeloppet inte skall redovisas i momsdeklarationen.

Konteringen skall se ut på detta sätt

Momskoden 10 avser 25% moms på försäljning så den skall aldrig användas vid inköp.

Momskoden 24 avser moms på framförallt byggtjänster där man inte får dra av momsen utan enbart redovisar omvänd byggmoms till skatteverket.

/Joachim

Torkunskap
NY MEDLEM

Hej Joachim,

Tack för ditt snabba svar. 6212 finns inte när jag skriver in det utan det blir 6200 som kommer upp. Det änder inget när jag lägger in 48 som momskod.

Mvh

Tor

Du kan använda 6200 men det kontot skall inte ha någon momskod. 

Det är konto 2641 som skall ha momskoden som du ser på min bild jag bifogade. 6212 har ingen momskod men 2641 har det.

/Joachim