Hej,
Har funderingar kring vissa bokföringsdispositioner vid en årsredovisning till en likvidator inför en stundande likvidation. Vanligtvis vid ett räkenskapsårsskifte ska man ju bokföra årets resultat samt bokföra skatten på årets resultat. Då vi endast momsredovisar en gång om året ska detta också ske vid slutet av räkenskapsåret. Min fråga är hur det förhåller sig med dessa bokföringsposter när man ska sammanställa en årsredovisning i förtid inför en likvidation. Ska jag även nu utföra dessa bokföringsdispositioner trots att jag inte kommer kunna omföra resultatet och utföra nödvändiga bokföringsåtgärder avseende skatterna vid det "nya räkenskapsåret". Undrar även om det är något annat man måste tänka på inför en förtida årsredovisning?
Tack på förhand!
Hej
Slutredovisningen gör likvidatorn som utsetts så skatt och resultat är inte något som du skall göra innan likvidatorn tar över.
Du kan läsa mer om detta i följande länk från verksamt.se.
https://www.verksamt.se/avveckla/aktiebolag/likvidation/redovisa
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svar. Har en fråga till.
Hur gör jag då med den preliminära redovisning som ska tillkomma likvidatorn? Kommer bli missvisande om jag inte bokfört dessa poster, kanske får ta in dessa i redovisningen manuellt och således inte påverka bokföringen i visma?
Hej
Som jag förstår det så är det likvidatorn som skall göra dessa tillägg till bokföringen. Just denna fråga är inte en ren bokförings/systemfråga så har dessvärre inte något bättre svar att ge än det du redan fått dessvärre.
Mitt råd är att höra efter med likvidatorneller en redovisnignskonsult som har mer kunskap i just denna typen av frågor och höra efter hur det skall hanteras.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.