Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mickeb48
MEDLEM

Avsättning till fond, vägförening

Hej Visma

Har en fråga ang, fondering. Jag skall avsätta xxx kr till Fond väghållning till konto 2088, och undrar vad för motkonto som blir bäst? Lite funderingar, om jag använder t.ex 8830 vs ett 20 konto. Vad blir effekten i redovisning av res och bal? Om jag har förstått saken rätt, så är fondering bara en boföringstecknisk procedur för att att redovisa mellan eget fritt och bundet kapital, ???

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

En fondering skall tas från det egna kapitalet. Det är enbart en justering av balansrapporten för att visa att det finns pengar avsatta.

Så konteringen ser ut på detta sätt

2067 Balanserad vinst/förlust
2088 Fond väghållning Kredit 

2067 kan eventuellt vara ett annat konto hos er.

/Joachim

mickeb48
MEDLEM

Ok. Tack, Joachim. Följdfråga. Jag har sett att andra föreningar har bokat avsättning fond på t.ex 60 o 70 konton, visserligen kommer avsättn. till bundet kapital, och "syns då i resultatet. Med det är då inte rätt att göra så? Bara en stilla undran.

Hej

Det stämmer att det inte blir rätt att lägga det på ett 6 eller 7 konto. Det är inte en kostnad utan en avsättning för att visa att det finns avsatt medel vid behov.

/Joachim

mickeb48
MEDLEM

Tack igen Joachim. det låter logiskt, det var till stor hjälp att få detta utrett, då jag snart skall göra bokslut i Visma e-ekonomi för första gången, har tidigare kört med Visma 4.2 från 90-talet så det blev obsulet.