Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Albin_6
UTFORSKARE

Avskriva inköp av maskiner

Hej! Jag har köpt ett par maskiner värde ca. 50 000 kr styck.

 

Nu undrar jag hur jag ska göra för att avskriva dessa. Varje köp har bokförts såhär:

 

Kredit: 2440  -  Leverantörsskulder - 50 000 kr
Debet: 2641  -  Debiterad ingående moms - 10 000 kr
Debet: 1220  -  Inventarier och verktyg - 40 000 kr
 
Min tanke är att avskriva dessa maskiner.
 
Nu är min fråga, måste jag bokföra avskrivningen redan här, på verifikationen av köpet - eller är det endast på bokslutet som bokföringen av avskrivningen görs?
 
Tack på förhand och bästa hälsningar,
Albin
 
7 SVAR 7
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan @Albin_6 !

 

Avskrivningar läggs upp på så sätt att man gör en beräkning av hur länge man tror maskinen ska hänga med. För det mesta, brukar man ha upplägget att man skriver av på fem år = 60 månader. Man kan också skriva av inventariet på åtta år = 96 månader eller det antal år man tror att maskinen kommer finnas.

 

Man kan välja att göra avskrivning när det är bokslutsdags, en gång per år alltså, eller om man vill jämna ut det hela lite mer kan man skriva av en gång i månaden eller en gång i kvartalet.

 

Man bestämmer sig för en avskrivningsplan som man sedan håller sig till (exempelvis fem år). Det betyder att man skriver av en femtedel av summan i fem år, tills det är noll.

  • Väljer du att skriva av summan 1 gång per år, blir det då den 31/12 en summa av 10.000,-
  • Väljer du att skriva av kvartalsvis, skriver du av 2.500,- varje kvartal (=10.000,-/år)
  • Väljer du att skriva av varje månad skriver du av 50.000,- / 60 = 833,33 per månad i fem års tid

När du skriver av konterar du så här:

Debet 7830 10.000,-

Kredit 1229 10.000,-

 

Du kan välja att påbörja avskrivningen redan samma månad du köper inventariet, månaden efter eller på årsbasis. Det sistnämnda betyder att även om du köper ditt inventarium en bra bit in i räkenskapsåret kan du skriva av en femtedel det räkenskapsåret.

 

Mvh Lena

Tack för ditt svar! Mycket hjälpsamt.

 

Ett par följdfrågor bara:

 

 

  1. Konteringen du pratar om:

         Debet 7830 10.000,-

         Kredit 1229 10.000,-

 

         Är det bara att göra en ny verifikation i programmet och bokföra detta?

 

     2. Avskrivningen per år (10 000 kr i mitt fall) ska den vara inkl. moms (som i exemplet) eller exkl. moms?   

 

     3. Om en utav maskinerna köptes inom EU och i så fall hade omvänd moms, blir det annorlunda i så fall?

Postade samma svar två gånger av misstag... Se ovan.

Ett par följdfrågor bara:

 

 

  1. Konteringen du pratar om:

         Debet 7830 10.000,-

         Kredit 1229 10.000,-

 

         Är det bara att göra en ny verifikation i programmet och bokföra detta? Ja, jag skulle skapa en ny verifikation via "Ny verifikation" och boka upp det hela på det sättet.

 

     2. Avskrivningen per år (10 000 kr i mitt fall) ska den vara inkl. moms (som i exemplet) eller exkl. moms?   Avskrivningarna skall vara exklusive moms.

 

     3. Om en utav maskinerna köptes inom EU och i så fall hade omvänd moms, blir det annorlunda i så fall?  Moms ligger alltid utanför i en egen redovisning, så moms behöver man aldrig tänka på när man ska göra avskrivningar.

 

Lycka till!

Mvh Lena

Hej Lena! En fråga till bara...

 

Jag har ju redan bokfört maskinen när jag gjorde köpet. 

 

Såhär.

 

Debet: 1220 - 50 000 kr

Debet: 2641 - 12 500 kr

Kredit: 2440 - 62 500 kr
 
När jag nu gör avskrivningen enligt dina anvisningar, resulterar inte det i slutändan att jag bokför kostnaden av maskinen två gånger? Det verkar nämligen enligt första sidan av Visma eEkonomi som att mina utgifter stigit med 10 000 kr efter att jag bokfört min första avskrivning. Och resultatet av avskrivningen borde ju vara att utgifterna minskar med 40 000 kr, eller är det någonting jag missar?
 
Vänligen,
Albin
 
 

Det är en bra fråga. Så här är det...

 

När du köper ett inventarium, lägger du upp summan exkl moms på 1220. 1220 tillhör kontoklassen tillgångar (och tillhör balansräkningen). I och med att din summa om 50.000,- ligger i balansräkningen har det inte tagits upp som en kostnad. Kostnaden uppstår först, när du gör avskrivningen.

 

Bokföringskontona tillhör antingen:

  • Balansräkningen

eller

  • Resultaträkningen

 

Balansräkningen är indelad i:

  • tillgångar  (Konto 1000 - 1999)

eller

  • skulder  (Konto 2000 - 2999)

 

Resultaträkningen är indelad i:

  • Intäkter (Konto 3000 - 3999)

eller

  • kostnader (Konto 4000- 8999)

Men det här låter väldigt lika, eller hur? Det tar ett tag innan man känner sig hemma med dessa begrepp.

 

Man kan i generella termer säga så här, att ett verifikat består av en post i balansräkningen och en i resultaträkningen. När man bokar så, påverkas resultatet.

 

Bokar man två poster i balansräkningen (en i debet och en i kredit) sker inget med resultatet för du jobbar bara med balanskontona. Resultatet står kvar där det stod innan du skapade verifikatet. Så har skett, då du bokade upp inköpet för produkten du köpte. Då var det två poster i debet, momsen och tillgången, och summan av de bägge i kredit på 2440. I och med att dessa tre konton tillhörde balansräkningen (och ej resultaträkningen), hände inget med resultatet alls.

 

Men, så snart du gör en avskrivning, kommer det in ett resultatkonto, 7xxx, i det hela. Avskrivningen är således ett sätt, att sprida ut kostnaden för inköpet under den tid man tänkt sig ha den i verksamheten. Så vid inköpstillfället, påverkades inte resultatet alls. Resultatet påverkades först nu, när du gjorde avskrivningen. Då har du tagit en femtedel av kostnaden, för du har delat ut kostnaden på fem år. Du har tänkt ut att du nog kommer ha inventariet kvar så länge.

 

Skulle du sälja tillgången tidigare eller att den går sönder nästa år och inte går att reparera, ja, då tar vi en ny sväng med hur du ska göra. Det är inga problem med ett sådant scenario heller.

 

Jag förstår om det här låter underligt, så hör av dig igen ifall du inte förstod mig.

 

Mvh Lena

Tack så mycket, nu förstår jag! Det var ett jättebra svar tycker jag - inte alls svårt att förstå! Tack igen! 🙂

 

Albin