Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning av bil

Hej,

 

Har försökt att läsa mig till hur jag ska bokföra avskrivningen av företagsbilen i Visma.

Köpte en bil till företaget 1/6 i år för 55000 (ingen moms inblandat). Inköpet är bokfört på balanskonto. 

Hur gör jag med själva avskrivningen? Missade totalt att fixa detta i juni, nåväl..

Har reggat bilen som en anläggningstillgång med anskaffningsdatum 1/6. Tänkte skriva av den på 5 år.
Då har jag fyllt i följande i fälten till höger, när jag försökt att få till beloppen för själva avskrivningen: 
-Bock i rutan: "skrivs av"
- Avskrivningsunderlag: 55000
- Restvärde: 0 ((bör jag ha med ett restvärde?))
- Avskrivningsbart belopp: 55000

- Nyttjandeperiod: 5 år
-Beräkna avskrivning from: 1/6-21
Nu till mina frågor:
- Bör jag ha med ett restvärde? 
- Vad blir slutdatumet på min avskrivning? Avskrivningen skulle ju ha gjorts från och med inköpsmånaden.
Har testat att fylla i lite olika i det fältet men då dyker det upp en ruta: "specificera tidigare avskrivningar"? Jag har ju inga tidigare avskrivningar gjorda?

 

Oerhört tacksam för hjälp så att detta blir rätt från början! 🙂

 

//R

 

 

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Eventuellt restvärde bedömer du efter vad bilen kan ha för kvarvarande värde efter de 5 år den skrivs av på. Jag skulle föreslå att du skriver av den till noll, dvs inget restvärde, och tar eventuell vinst om den säljs efter att den är helt avskriven. 

Du ska inte fylla i några tidigare avskrivningsbelopp eftersom inga gjorts tidigare år eller i annat bokföringssystem. Däremot kommer du få förslag på att göra avskrivningar från juni fram till nu och de bör du då bokföra.

Du fyller inte i något datum i fältet Avskriven tom eftersom det inte gjorts några ännu. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen, blev ju glasklart!

Har skapat avskrivningar nu för föregående månader, ser rätt ut!