Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sandra Dimigo
MEDLEM

Avskrivning av franchisevarumärke

Jag har gjort avskrivningen av franchisevarumärke på 25000 och har använt konton 7815 på debet och 1059 på kredit och tänker skriva av det på 3 år. Nu när jag försöker att göra bokslut så säger programmet att det blir fel i balansen. Jag har lagt in 75 000 på konto 1051 franchisevarumärke. Vad gör jag för fel?

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

"att det blir fel i balansen" är lite för luddigt för att man ska ge dig ett bra svar.

Vilket datum bokförde du 75 000 som tillgång på konto 1051?

Vilket datum bokförde du avskrivningen på 25 000 på konto 1059?

I balansräkningen bor bokfört värde på denna tillgång vara 50 000. Stämmer det?

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

Tack för ditt svar! Datumen stämmer och är bokförda på samma dag. Balansräkningen stämmer och är balanserad i balansräkningen. Mitt problem uppstår i årsredovisningen och systemet varnar om att något är fel i avsnittet för koncessioner, patent, varumärken m.m. 
Där står det längst ned att redovisat resultat är -25000. Men jag förstår inte vad jag ska fylla i mer eller vart mitt fel är. Visma hänvisar mig bara hit men vilket fält som är fel vet jag inte. Väldigt tacksam för snabbt svar!:)

Hej

Lite längre upp i kolumnen finns nog en rad med "Inköp". Där måste du skriva in 75 000 så att utgående bokfört värde blir 50 000 samma som i Balansräkningen.

Prova det och återkom om det inte fungerar.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

ja jag har funderat på detta om det kan vara så. I detta nu så står det ju 0 där. Jag kan ju inte fylla i rutan inköp utan den informationen hämtas väl från något annat ställe. Vet du hur jag ska bokföra det?

Hej Sandra!

Jag ser att du tidigare har fått hjälp av duktiga @Roffakab, men vill bara hoppa in och meddela att vi ska kika på din senaste fråga och återkommer med svar om hur du bokför detta i början på nästa vecka.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Hej igen, tack för ditt tålamod.

Jag har bollat din fråga med mina kollegor och har mer information att ge.

Rutan Inköp är en helt "vit ruta", vilket innebär att den inte hämtar några värden från programmet, utan där behöver du specificera beloppet som hänt på tillgången där manuellt.

Du ska alltså kunna fylla i ett belopp i rutan så som Roffakab visade dig ovan, har du testat att göra detta?

Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig och visa hur det är tänkt att fungera i programmet, men det är lättare om du kontaktar oss direkt via telefon så vi kan se hur det ser ut i din miljö.

/Tinne