Hej,
Jag är fotograf och har tryckt en bok. Då boken primärt kommer att användas till marknadsföring av min verksamhet tänker jag att det blir mest lämpligt att bokföra den som reklam eller marknadsföring. (konto 5900) Då kostanden är förhållandevis hög skulle jag vilja göra en avskrivning på två eller tre år. Hur hanterar jag det?
/Erik
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om man skall tolka denna vägledningen här, så behöver man inte bokföra upp en tillgång på mindre än 3 år då man oftast går på kraven en ekonomisk livslängd på minst 3 år samt ett värde över ett halvt prisbasbelopp när det gäller om man får lov att bokföra något som ett direktavdrag ( kostnad ) eller tillgång och göra avskrivningar.
Marknadsföringskostnader är normalt sätt inget man brukar bokföra som tillgångar, men det är möjligt att man kan anse att din bok kan vara en sorts portfolio som krävs för att du skall kunna utöka din verksamhet med nya kunder. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning till detta, för att avgöra om det går bra att inte kostnadsföra detta direkt utan istället bokföra det som en tillgång och göra avskrivningar. Frågan är dock om man kan anse boken vara en materiell anläggningstillgång eller bara ren marknadsföringskostnad, vilket avgör om man skulle kunna bokföra det som en tillgång. Personligen hade jag kategoriserat det mer som en marknadsföringskostnad och därmed kostnadsfört det direkt.
Ha det fint, hoppas det hjälpte dig på vägen!
Josefine
Hej Josefine,
Tack för hjälp på vägen – jag fortsätter undersöka hur jag skall hantera detta bäst.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.