Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Qarin_
MEDLEM

Avskrivning inventarie och balansrspport årsbokslut

Hej jag är kassör i förening och har eEkonomi när jag skulle göra årsavslut fick jag ett felmeddelande att det inte gick pga att jag hade missade avskrivningar från 2019. Konstigt då det inte var något fel ifjol. Jag fick rådet från chattsupport här på visma att följa programmets råd att låsa upp tidigare år och genomföra avskrivningen och sedan årsbokslut för 2021. Men nu till problemet då i balansrspporten 2021 visar -11000kr i resultat. Vilket är beloppet för avskrivningen. Årets resultat i resultatrapporten är ett annat belopp vilket stämmer. Ska inte årets resultat i balansrapporten vara =0? 
jag har bokfört årets resultat och när jag tittade igenom rapporterna upptäckte jag att årets resultat i balansrapporten inte vara samma belopp som årets resultat i resultatrapporten.  Hur går jag tillväga för att rätta till detta? 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag misstänker att det kan ha blivit något missförstånd här då vår support enbart ger råd kring det programtekniska och inte det bokföringsmässiga. Rent programmässigt kan man gå in och ändra i ett gammalt år, men enligt god redovisningssed så skall man vanligtvis göra korrigeringar i det första öppna räkenskapsåret efter man upptäckt felet. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult, då de troligtvis bättre kan guida dig i detta eftersom de kan se till helheten och din bokföring historiskt. I och med att du korrigerat i ett gammalt stängt år så bör inte heller bokföringen längre stämma med det du deklarerat för det året, vilket inte är okej. 

 

Att balansrapporten visar det resultatet beror på att du gjort en korrigering i tidigare år som inte blivit hanterat via det bokslutet, och därför släpar med till 2021. Därav mitt ovan råd att kontakta din redovisningskonsult så att allt blir rätt och riktigt för just din situation. Ifall du inte har en redan så kan du hitta en via vår sida Partners & återförsäljare

 

Ha det fint!

/ Josefine