Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chris_13
UTFORSKARE

Avskrivning vid underskott

Jag ber om ursäkt om detta inte hör hemma här. Men jag är lite osäker på hur det fungerar med avskrivningar.

 

Jag har en enskild firma som det gått bra för i år, så jag tänkte att jag skulle passa på och köpa en ny dator. Den beräknas kosta ungefär 30 000 kr ex moms. Alltså mer än ett halvt prisbasbelopp. Jag har förstått det som att jag då måste göra en avskrivning på datorn, och jag behöver därför bedöma dess livslängd. Låt säga 5 år, vilket gör kostnaden till 6000 kr/år.

 

Nu är det så att jag blivit anställd av min största kund. Så jag är inte säker på hur intäkterna för nästkommande år kommer se ut, men jag hoppas kunna fortsätta utföra uppdrag inom min enskilda firma, vilket jag behöver datorn för. Om det visar sig att det inte blir så mycket uppdrag, och jag således går med underskott kommande 1-2 år, hur funkar det då med avskrivningen på datorn?

 

1. Förstår jag det rätt att jag endast kan "dra av på skatten" 6000 kr för i år?

2. Och om jag inte får ett överskott kommande år, så kan jag heller inte dra av på skatten den kostnad som avskrivningen utgör?

 

(bonusfråga för den som vill uttala sig: är det dumt av mig att göra detta inköp när det är osäkert hur det blir med intäkterna framöver?)

3 SVAR 3
Göran A
UTFORSKARE

I år kan du göra avskrivning med 6000 kr + 3000 kr i överavskrivning . Kör du förenklat bokslut gör du avskrivning direkt med 9000 kr (30 %)

Kommande år kandi göra avskrivning och öka ev.underskott som rullas vidare till kommande år. 
Har du nytta av datorn är ju inte inköpet fel 

Stort tack för svaret! Jag får läsa på lite om överavskrivning. 

 

Vad menar du med att jag kan öka eventuellt underskott kommande år? Att jag sparar underskottet för att förhoppningsvis kunna kvitta det mot framtida överskott? 

Menar att om du gör avskrivningar kommande år ökar ju underskottet som du precis skriver kan ha nytta av vid ett framtida överskott