Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VängsöPeppe
UTFORSKARE

Avsluta året utan att göra momsdeklaration

Vi startade en Samfällighetsförening hösten 2023 och registrerade oss därför för moms (då Skatteverket krävde det), nu har ju Förvaltningsrätten dömt emot Skatteverket så de backar tydligen med kravet på momsregistrering av Samfällighetsföreningar (de flesta av dem).

 

Hur gör jag nu för att kunna göra bokslut för 2023? Ska jag göra en momsdeklaration ändå (i väntan på besked från Skatteverket om vi kommer att bli avregistrerade för moms) eller kan jag göra bokslut ändå på något sätt?

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle vilja hänvisa dig till skatteverket först för jag tror inte sista ordet/beslutet i denna frågan är sagd än.

Så kontakta skatteverket och få det bekräftat om ni skall justera detta.

/Joachim

Nu har vi fått beslut från Skatteverket om att vi skall avregistreras för moms men vi har inte fått några direktiv eller instruktioner hur vi ska göra för att backa bandet.
Har du något förslag på hur vi skall göra för att få bort momsen som vi bokfört? Behöver vi gå in i varje verifikat för sig och justera (vi har tre olika resultatenheter) eller finns det något smart sätt att ordna det ändå?

 

 

Hej

För att rätta till det man redovisat i moms så måste momsbeloppen som bokförts tas bort och läggas på det intäkts eller kostnadskonto som använts på den transaktionen.

Detta kan man rätta till på två olika sätt. Båda sätten kräver dock en hel del arbete och noggranhet.

1. Första sättet är att gå in och korrigera varje verifiaktion med moms för sig och flytta momsbeloppet till intäkts eller kostnadskontot.
Kan dock vara så att alla verifikationer inte går att rätta till genom en korrigeringsverifikation.

2. Så det bästa och enklaste sättet att korrigera detta på är att summera ihop momsen som bokförts per intäkts eller kostnadskonto.

Sedan gör man en kontering av totalsumman för den moms som bokförts på detta sätt. Visar med ett exempel där 10 000 kr (25%) bokförts i moms på konto 3051. Tänk på att ni även behöver ta hänsyn till era resultatenheter när detta görs.

2611 Debet 10 000
3051 kredit 10 000

Med den transaktioner så nollas momsen och flyttas till intäktskontot istället.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim