Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eijaha
MEDLEM

Avsluta enskild firma

Jag ska lägga ner min enskilda firma. Jag har sålt inventarier och verktyg samt lagret, visserligen till en billig peng, men jag har blivit av med allt.

Jag har bokfört försäljningarna på kont 3051, moms 2611 och lagret 1450K och 4990D samt 1495K och 4950D (varor under tillverkning).

Det som jag tycker är konstigt är att i resultaträkningen är summan av intäkterna 67040 kr men nettoomsättningen är bara 17599 kr. Förändringen av lagret är med där.

Hur nollar man det egna kapitalet när det är minus?  

13 SVAR 13
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om alla tillgångar och skulder är reglerade så bör summan som du har kvar på banken vara densamma som det egna kapitalet  och när du betalar ut den summan till dig själv privat så bokför du utbetalningen mot det eller de konton som det egna kapitalet består av.

Du får gärna bifoga din balansrapport så kan jag ta en titt på den och ge dig en exakt kontering av detta.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Eijaha
MEDLEM

Tack för svaret, men hur bifogar jag den bilagan?

 

Hej

Du kan bifoga en bild/Skärmdump av balansrapporten i forumet via kameraikonen som finns i svarsfältet.

 

/Joachim

Eijaha
MEDLEM

IMG_2200.jpeg

Hej

Du gör följande konteringar och utbetalningar för att nolla kapitalet.

1. Du har en övrig skuld som också behöver bokföras bort. Vad exakt är det de -3 140,20 avser?

2. Du har även en övriga fordran på 68 kr som också måste bort. vad avser de 68 kronorna?

Återkom med information om punkt 1 och 2 så kan jag säga hur du nollar allt i slutändan.

 

/Joachim

Eijaha
MEDLEM

De 3140,20 är moms som jag ska betala in nu och de 68 kr är ränta på skatt som jag har krävt från Skatteverket. Jag har bara inte bokfört bort dem ännu.

Hej

Ok för att kunna svara på hur du skall nolla det egna kapitalet så behöver dessa skulder och fordringar vara reglerade först. Detta för att det kommer antingen påverka saldot på företags kontot eller det egna kapitalet.

Så får be dig återkomma med en ny balansrapport när detta är betalt/återbetalt.

/Joachim




 

Eijaha
MEDLEM

OK , det ska jag göra. Tack för hjälpen så länge

Eijaha
MEDLEM

IMG_2200.jpeg

Eijaha
MEDLEM

IMG_2206.jpeg

Eijaha
MEDLEM

Det är den sista som gäller.

Hej

Det räcker med att bokföra upp årets resultat så blir det egna kapitalet noll

2019 Debet 77 982,62
8999 Kredit 77 982,62

/Joachim

Eijaha
MEDLEM

Tack så hemskt mycket för hjälpen.