Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Siv-Britt
MEDLEM

Avsluta enskild firma

En person som jag bokför åt har avslutat sin enskilda firma under 2022. I firman finns en lokal, del av fastighet, som sattes in som egen insättning när firman startades med ett belopp på 89194 kr, ingen moms. Avskrivningar har gjorts så det som är oavskrivet uppgår till 21410 kr. Det finns även ett varulager på 1751 kr. Hur ska de bokföras och redovisas i deklarationen? Inget ska säljas utan tas som eget uttag.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Båda händelserna behöver bokföras innan deklarationen fylls i. Båda görs som egna verifikationer under Bokföring > Verifikationer i e-Ekonomi.

1. Gällande lokalen så skall den bokföras som att den säljs till ägaren bakom den enskilda firman. Om jag utgår från de belopp som finns angivna och att marknadsvärdet idag fortfarande är 89 194 kr bokförs på på följande sätt. 

Det kan vara en ide att få lokalen värderad innan avvecklingen så man bokför upp rätt marknadsvärde. Beloppet på raden med 2013 styrs av detta.

2013 eget uttag debet 89 194
1110 Byggnader Kredit 89 194

1119 Ackumulerade avskrivningar byggnader Debet 67 784

3990 Övriga ersättningar bidrag och intäkter Kredit 67 784

Det ovan bokför dels bort tillgången och avskrivningarna som är gjorda samt uttaget och försäljningsvärdet.

 

2. Varulagret hanteras på ett lite annorlunda sätt. Innan man kan bokföra detta behöver man ha information om dels vad marknadsvärdet idag är exklusive moms på varorna och man behöver dessutom veta vad inköpspriset var inklusive moms.Visar med ett eget exempel då jag inte har informationen om vad marknadsvärdet på de 1 751 kr är idag.

Exempel :

En företagare har plockat ut varor till ett marknadsvärde av 800 kr inklusive 25% moms  (motsvarar 640 kr exklusive moms).

Inköpsvärdet för produkterna är 500 kr inklusive 25% moms (vilket motsvarar 400 kr exklusive moms).

Varuuttagets värde blir nu marknadsvärdet exklusive moms, 640 kr plus den ingående momsen vid inköpet 100 kr, vilket totalt blir 740 kr.

 

beloppen ovan bokförs på följande sätt

2011/2013 Egna varuuttag debet 740 kr
3051 Försäljning varor 25% kredit 400
2611 utgående moms kreidt 100
3054 Försäljning varor momsfri kredit 240


Önskar dig en fortsatt fin dag .
Joachim

 

 

 

Tusen tack för hjälpen!

Varsågod och välkommen åter om fler funderingar uppstår.

Ha det fint
Joachim