Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Bokföring och återbetalning av villkorat aktieägartillskott

Hej

A. Jag har under 2021 skjutit in 40 000 kr till bolaget :

   

    2893 (K) Skulder till närstående personer, kortfristig del
    1930 (D)

 

B. Sedan har jag konverterat 20 000 av dessa till ett villkorat aktieägartillskott:

 

    2093 (K) Erhållna aktieägartillskott
    2893 (D) Skulder till närstående personer, kortfristig del


C. Nu är det dags för 2022 bokslut och jag vill ha tillbaka pengarna.
Min tanke är att det kommer gå till så här:

   

    1. Bokslut för 2022 gnomförs
    2. Årsstämma för 2022 genomförs. Här noteras att återbetalning av villkorat aktieägartillskott  återbetalas.
   3. Omvandlig av aktiekapital till skuld sker på samma sätt (OBS: Efter bokslutet, dvs bokförs under 2023):


        2893 (K) Skulder till närstående personer, kortfristig del
        2093 (D) Erhållna aktieägartillskott


4. Återbetalning och motsvarande bokföring sker under 2023:


       1930 (K)
       2893 (D) Skulder till närstående personer, kortfristig del

 

Har jag tänkt rätt?

10 SVAR 10
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Ja din tanke kring hur allt detta skall hanteras låter helt korrekt tycker jag, och du verkar ha full koll på att det behöver bestämmas på en bolagsstämma dvs även koll på det praktiska. Rent bokföringsmässigt så stämmer dina förslag också.

 

Ha det fint.

Josefine

hiwmob
MEDLEM

Okej tack!

Jag är lite osäker på hur detta noteras i årsredovisningen (jag använder VISMA Deklaration/Årsredovisning). så här kommer några frågor till =D.


1. Som jag förstår det så skriver man in hur mycket man vill betala tillbaka  under fliken [Upprätta årsredovisning]  -->  [översikt]  --> [Resultatdisposition]  --> [Återbetalning av aktieägartillskott]     Stämmer det?

hiwmob_0-1682019471225.png

 

2. Finns det några andra fält man ska notera att man ska återbetala aktieägartillskott (t.ex. skriftligt) ? Eller räcker det med att fylla i fältet i (1) ?

 

3. Jag tänkte även ta ut lite vinst. Noteras detta på samma sätt som i (1) genom att fylla i fältet [utdelning]?

Hej @hiwmob!

 

Jag vill bara meddela dig att vi har sett frågan och att jag har tagit detta vidare med teamet, så att du inte tror att vi har glömt dig!

 

Vi återkommer här i tråden så fort vi har mer information angående ovan.

 

Jag önskar dig en fin helg 🙂

// Anton

Hej

1 och 3. Du har förstått det helt korrekt att du fyller i summan för det aktieägartillskott som skall återbetalas i fältet för återbetalning av aktieägartillskott. Gäller även frågan du hade om utdelningen som beslutats om. Den fylls i under utdelning.
Glöm inte att även fylla i fältet Balanseras i ny räkning Vilket blir summan under "Till årsstämmans förfogande står följande medel" - utdelningen - Återbetalt aktieägartillskott = Balanseras i ny räkning.

 

2. Det räcker med att fylla i fältet under resultatdispositionen i systemet. Det behöver upprättas dokument vid sidan av bokföringen som "Bevis/Underlag" för återbetalningen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim


 
 

Tack, då förstår jag.

 

Gällande fältet "Balanseras i ny räkning" så fylldes den i själv, och resultatet blev som du påpekade. 

 

I fältet  "Kommentar till dispositioner"  står det "Balansers i ny räkning 20 000 kr."

Den siffran (20 000) stämmer ej med vad som står i fältet "Balanseras i ny räkning". Ska även den siffran matcha fältet "Balanseras i ny räkning" ?

Hej

Jag skulle behöva se hur det ser ut i ditt system har du möjlighet att bifoga ett skärmklipp på hela sidan resultatdisposition ser ut som svar här i forumet. Kommentarsfältet är avsett för kommentarer till vad som angetts i resultatdispositionen så den texten kan du justera fritt.

Ha det fint
Joachim

Hej Så här ser det ut:

hiwmob_0-1682583802191.png


Noteringar:
* Tidigare siffror är exempelsiffror. De siffror du ser på bilden är de korrekta. 
* Som du ser så är fältet "balanseras i ny räkning" grå => den fylldes i automatiskt
* jag har inte rört fältet "Kommentar till dispositioner". Är den rätt ifylld? (det står: Balansers i ny räkning 154 127 kr.)
* Jag har inte fyllt i fältet "styrelsens yttrande om vinstutdelning. Måste den fyllas i om man tagit ut vinst?

Hej

Texten för vad som balanseras in i ny räkning stämmer. Det är summan av Balanserat resultat 154127 och Årets resultat 126 578 - Utdelningen på 126 578 kr = 154 127 kr.

Du skall välja styrelsens yttrande om vinstutdelning så du får med en standardtext om att ni följt svensk lag och bokföringsnämnden uttalande. Se bild nedan. 

 

1.png

 

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Hej

 

* Jag kollade min tidigare årsredovisning i fältet "kommentar till dispositioner" och där står det "Balanseras i ny räkning 154 127 kr.  (dvs exat som det står nu). Den verkar därför inte vara uppdaterad.

 

* Jag testade även att ändra siffrorna på vinst/utdelning jag tar ut för att se om det fältet uppdateras med motsvarande summa. Men Den ändrades inte => Därför verkar den inte vara automatiskt ifylld.

 

Jag tror därför att fältet "kommentar till dispositioner" är ouppdaterat och är samma text som föregående år => måste uppdateras.

Min uppfattning är att den ska uppdateras med exakt samma siffra som siffran i fältet "Balanseras i ny räkning" som är ovanför. Det skulle motsvara en text som : Balanseras i ny räkning -5 873

 

Håller du med?

 

Hej

Har kontrollerat detta lite närmare nu och det stämmer att du ändrar texten i rutan för kommentarer till att -5873 skall balanseras in i ny räkning. 

Mvh
Joachim