Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

minna_1
UTFORSKARE

Avveckla enskild firma - sälja förbrukningsinventarie till mig själv

Hej

Jag avvecklar min enskilda firma och har redan hunnit avregistrera mig för moms.

Nu tänkte jag försöka göra allt rätt kring avslutet. Bland annat vill jag som privatperson köpa en skrivare från mitt företag. Den är nyinköpt (november 22021) för 2 796 kr + moms som jag dragit av. Det är alltså en förbrukningsinventarie, inga avskrivningar utan fullbetald på en gång.
För att inte krångla till något tänkte jag ta upp samma summa som jag köpte den för.

 

Om jag fattat rätt ska jag ta upp moms, trots att jag är avreggad?

Kan någon säga om nedanstående kontering ser riktig ut? Jag har inte haft försäljning av några varor, men enligt tips från annat håll ska konto 3051 användas. Hojta om du inte håller med!
TACK på förhand!

 

Konto 3051 - Försäljn varor 25% sv Momskod 05 (25%)  Kredit 2 796 kr

Konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Momskod 10 (25%)  Kredit 699 kr

Konto 2013 Övriga egna uttag Debet 3 495 kr

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag tror att du krånglar till det för dig själv om du genomför transaktionen och bokför enligt ditt förslag.

 

Konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Momskod 10 (25%)  Kredit 699 kr

Om du avslutat din momsregistrering har du ingen möjlighet att deklarera din Utgående moms på 699 kr och således ingen stans att betala in momsbeloppet. Betalar du ändå till ditt skattekonto ligger det kvar som överskott och så får du tillbaka pengarna någon gång.

 

Konto 3051 - Försäljn varor 25% sv Momskod 05 (25%)  Kredit 2 796 kr

Beloppet hamnar som omsättning i 2022 års räkenskapsår  och ska tas upp till beskattning i 2022 års NE-bilaga våren 2023. Skatten på detta belopp blir nog ytterst liten men skyldigheten att redovisa NE-bilaga våren 2023 hindrar dig från att avveckla din EF innan dess.

 

Kan du redovisa försäljningen innan 2021-12-31?

Ja då kanske du inte behöver NE-bilaga 2022 och du får med det i momsdeklaration 2021 eller kan gå in och rätta tidigare inlämnad momsdeklaration.

 

Personligen tycker jag att din tanke är hedervärd men skattemässigt onödig. Skrivaren är en godkänd kostnad som förbrukningsinventarie år 2021 och behöver inte "köpas ut".

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Stort tack för att du tog dig tid att svara så ingående och fint formulerat!

Jag följer nog ditt råd och bara struntar i detta krångel.

Tänkte bara först ställa en följdfråga: jag avregistrerade mig för moms den 11 februari och har en momsredovisning kvar att göra (jan-feb). Gör det någon skillnad i hur du skulle besvara frågan? 

 

 

Hej

 

Uppfattningen att du inte ska köpa ut inventarien står fast. Att du kan få in en försäljningsmoms i din sista momsdeklaration förändrar inte det faktum att förbrukningsinventarier anses vara "förbrukade" inköpsåret.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Stort tack igen!

Har hört liknande argumentation från annat håll och känner mig nu helt trygg med att följa ditt råd.

Guldstjärna till dig för snabba och klara svar!