Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Milena
MEDLEM

Avvikelse efter momskorrigering

Hej!

 

Jag har rättat en momsdeklaration för juli-september och har nu en överskott på kontot 2650 på 39 kr. Vad ska jag göra med det här beloppet? 

 

Milena_1-1651346989725.png

Milena_2-1651347035382.png

 

MVH

Milena

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Den differensen kommer du bokföra bort när du deklarerat om momsen till Skatteverket och det beslutet dras/läggs in på skattekontot. Så om du rättat det nu i år ( 2022 ) så bör beslutet hamna i skattekontot inom några dagar/vecka och det är då man bokför bort dessa 39 kr. Tills dess så stämmer det att du har 39 kr på 2650 som utgående balans i räkenskapsåret 2021.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej!

Jag har redan fått beslutet från SKV i december. Jag vet inte hur ska jag bokföra nu bort beloppet? Ska jag skapa en manuell verifikation? Vilka konton ska jag använda? Jag är nybörjare och är tacksam för lätt förståeligt svar.

 

Hälsningar

/Milena

Hej igen!

 

Aha okej om du redan fått beslutet och det är draget så kan du bokföra det mot 2010 eget kapital i debet och 2650 i kredit baserat på att du verkar ha ett plussaldo på konto 2650. Detta är om du inte fått dessa pengar utbetalt utan de ligger kvar på Skattekontot, eller om du fått dem privat. 

 

Ha det fint!

Josefine