Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GabrielS
MEDLEM

Avvikelse i bokföring av Google Tjänst vid val Ny momsregistrering

Hej alla,


Detta är mitt första inlägg här och jag behöver lite hjälp med bokföring av moms. jag har nyligen köpt en tjänst från Google LLC (uppstartskostnad av utvecklarkonto) och jag är lite osäker på hur jag ska hantera momsen för detta köp.

Google LLC har ett irländskt momsnummer (EU372000041) och tjänsten jag köpte var Google Play Apps, står United States på fakturan. Kostnaden för tjänsten var $25.00 USD, vilket motsvarar SEK 258.44 enligt växelkursen på fakturan (USD 1 : SEK 10.337). fakturan inkluderade ingen moms.


Jag har försökt att registrera denna transaktion i mitt bokföringsprogram (Visma eEkonomi Smart) enligt följande:

  • 2440 - Leverantörsskulder: Kredit SEK 265.33
  • 6540 - IT-tjänster: Debet SEK 258.44
  • 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet: Debet SEK 64.61
  • 2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25%: Kredit SEK 64.61
  • 6570 - Bankkostnader: Debet SEK 6.89

När jag valde Ny momsrapport i Visma fick jag dock en varning om att det fanns avvikelser kopplade till denna verifikation. Det verkar som att det finns en avvikelse på 64,61 SEK för "Inköp ruta 20-24 (25%)".

Ny momsredovisning, varning för avvikelseNy momsredovisning, varning för avvikelse


När jag går in på leverantörsfakturan ser det ut såhär:
LeverantörsfakturanLeverantörsfakturan

jag är inte helt säker på vad detta betyder eller hur jag ska lösa det. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig lite vägledning om hur jag ska hantera detta

Tack på förhand för er hjälp!

Med vänliga hälsningar, Gabriel

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej GabrielS!

 

Tack för din fråga.

Jag tror jag vet vad som är fel. När du ska redovisa den fiktiva momsen för inköp av tjänst inom EU så behöver du välja momskod 21 på konto 6540 IT-tjänst. Då kommer programmet fördela den fiktiva momsen (lika mycket ingående som utgående) automatiskt på konto 2645/ 2614. Testa därför att korrigera verifikationen så att den blir så här:

 

PamelaJ_0-1689841226960.png

 

Momsrapporten bör nu inte längre ha någon avvikelse. 

 

Återkom gärna om något är oklart och ha en fin dag!

/Pamela