Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jsoriano
MEDLEM

B14 (Skatteskulder) som strular?

Hej,

Hoppas det finns någon grym här som kan hjälpa till!

Jag har använt Vismas Eekonomi Deklaration/årsbokslut och exporterat fil till Skatteverket vid bokslut. 
Efter att ha kikat närmre på mitt senaste slutliga skattebesked så får jag inte riktigt ihop det. 

Min enskilda firma är väldigt simpel, den innehar enbart utfärdade fakturor (inkomster), alltså inga kostnader eller inköp i bolaget. Under 2022 fakturerades totalt 185 768:- ex moms vilket därmed även var årets resultat. Från detta resultat så har slutliga skattebeskedet från Skatteverket hamnat på 77 075:-, vilket motsvarar 41,48% i skatt.

*Fastställd förvärvsinkomst för enskilda firman nämns som 151 460:- i beskeded av slutlig skatt för 2022 ifall det förändrar något?

Jag jämförde med året innan där bokfört resultat ex moms var 201 250:-, då låg totala skatten på 75 725:-, vilket var 37,6% i procentuell skatt. 

Jag undrar om det kan vara något med B14 som blivit fel och därmed räknats fel i deklarationen för 2022. Summan i B14 är alltså momsen från tidigare år, som betalats in till SKV redan. Eller är det något man kan skriva bort?

Bifogar hur NE-fil via Visma såg ut. Känns märkligt att det diffar så mycket gentemot året innan. Hoppas någon kan hjälpa till, känner mig nämligen riktigt lost.. Vad har ni andra för skattesats? (Ej statlig skatt sammantaget med min anställning)
Screenshot 2024-01-10 at 15.39.10.pngScreenshot 2024-01-10 at 15.39.32.png

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsen påverkar inte skatten däremot så är ju egenavgifter och avdrag för särskild löneskatt en form av skatt (Arbetsgivaravgift kan man förnklat säga)
Så tror mer att det är den delen som påverkar den totala skatten. Ruta 41 och ruta B43 i NE blanktten är det som påverkar detta.

Jag är dock inte någon skatteexpert så skulle råda dig att ta kontakt med en ekonomikonsult som är mer insatt i de olika skatteregler och beräkningar som görs för att få en djupare och mer exakt förklaring.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Jsoriano
MEDLEM

Tack Jocke!

När jag jämför Ruta 41 och 43 så stämmer det enligt beräkning nedan;

Screenshot 2024-01-12 at 16.01.57.png

 Men utgår jag från Vismas skatteuräkning så anges fler reduktioner för den slutliga skatten;

Screenshot 2024-01-12 at 16.02.58.png

Screenshot 2024-01-12 at 16.03.08.png


Detta kanske ger dig något mer för caset, isåfall får jag försöka få tag på någon som kan kontrollera. 

Hej

Tror fortfarande att det är egenavgifterna som påverkar att den totala skatten blev högre 2022. Då man els lägger på och drar av för egenavgifter så kan det vara skillnad på dessa mallen åren. Skatten brukar landa någonstans mellan 35 - 45 %. är dock som jag skrev inte någon expert på skatteuträkningar men tycker sammanställningen du bifogade över den totala skatten ser fullt rimlig ut. Skulle rekommendera att du börjar med att höra med skatteverket de kan helt säkert ge dig ett mer exakt svar vart skillnaden ligger mellan dina räkenskapsår.

/Joachim